Eдин ден в обятията на ARIYA

Първият изцяло електрически кросоувър на Nissan съчетава футуристичен дизайн, изключителен комфорт и върхови технологии

Всички искаме да ни е комфортно, сигурно, спокойно. Да сме заобиколени от красота и лесни решения. Навсякъде. У дома, сред близките хора, но и на път.

Това, последното, не винаги е възможно, още по-малко – лесно постижимо. Свикнали сме да възприемаме автомобила по-скоро като удобство, просто като средство за придвижване от точка А до точка Б. Разбира се, на едно друго ниво вече можем да потърсим от него емоция, удоволствие, безопасност, икономия, грижа за околната среда.

Новият изцяло електрически кросоувър на Nissan – ARIYA, е всичко това. Но и много повече.

Фотокредит: Нисан България

В света на тишината

Вълнението от запознанството с него започва още в момента, в който го зърнеш. Изключително красивият дизайн, съчетаващ елегантни, преливащи форми с футуристични елементи, трудно може да остави някого равнодушен и приковава погледите върху колата.

А седнеш ли вътре, имаш чувството, че ARIYA те обгръща отвсякъде, сякаш за да те увери, че всичко ще бъде наред, като в същото време ти оставя достатъчно свободно пространство. Попадаш в свят на тишина и стил, в който всичко става безкрайно лесно. Работата с двата дисплея, които се сливат в едно общо арматурно табло, е интуитивна, но и дава много възможности. Можеш дори само с едно плъзване с пръсти да преместиш елемент от десния панел, например карта с навигация, на дисплея пред шофьора, където да го виждаш в по-близък план. Дисплеите предоставят цялата необходима информация, за която може да се сетиш, но изцяло от твоите предпочитания зависи как да бъде организирана тя и кои приложения на кои екрани да се показват. В същото време таблото създава много минималистично усещане, не те натоварва с безброй бутони. Всъщност бутони, в традиционния смисъл на думата, там почти няма. Те са заменени от сензорни иконки, вградени в самия материал, имитиращ дърво, от който е направено таблото. Преди автомобилът да бъде стартиран, тези, разположени под дисплея и контролиращи климатичната система, са почти незабележими, но след стартирането услужливо светват.

Фотокредит: Нисан България

Подобни са и „бутоните“, вградени в подлакътника между двете предни седалки и контролиращи функции като режима на шофиране и иновативната технология на Nissan e-Pedal (повече за нея – малко по-нататък). За да бъде обаче усещането по-реалистично и да разбира шофьорът, че е натиснал бутона, при докосване съответната зона реагира с вибрация и звук. Пак там се намира и скоростният „лост“ (всъщност прилича повече на ергономична компютърна мишка), а целият подлакътник може да се приплъзва напред и назад, така че да е на най-удобната за шофьора позиция.

Интегрирането на уредите за управление в подлакътника елиминира и нуждата от централна конзола, която сме свикнали да е до краката ни при другите автомобили, а това подсилва усещането за простор.

Другото усещане – за несмущавана от нищо лекота, пък се отнася и до самото шофиране на ARIYA. И остава непроменено, независимо дали се движите по тесни планински пътчета в околностите на София, по многолентови шосета или по натоварените улици на града (а ние тествахме колата във всички тези сценарии).

Иновацията e-Pedal

В градски условия незаменим помощник е вече споменатата технология e-Pedal, разработена от Nissan, като в този модел се използва нейната разновидност e-Pedal Step. Най-просто казано, при включването на тази функция тя почти елиминира нуждата от използване на спирачка, защото педалът на „газта“ (колко неподходящи изглеждат термините от автомобилите с двигатели с вътрешно горене за електрически коли) се използва и за ускоряване, и за спиране. Когато го натиснеш, колата ускорява, а при отпускането му започва да спира, сякаш си натиснал спирачката. Така в трафика значително намалява необходимостта от постоянно редуване на двата педала.

Друга интересна опция е режимът на шофиране B (от brake – „спирачка“, „спирам“), който се избира от лоста за скорости. Особено ефективен е при спускане, когато „задържа“ автомобила, а енергията от спирачното усилие се използва за зареждане на батерията и така увеличава пробега.

Зареждане по всяко време и на максимална мощност

И като стана дума за пробег, ARIYA се предлага с два вида батерии – с мощност от 63 и от 87 kWh, които съответно позволяват и да се измине различно разстояние с едно зареждане. Реалният пробег с по-малката батерия е 250–280 км, а с по-голямата – 350–400 км. Разбира се, това зависи от стила на шофиране, дали се движим в градски условия, или извън града, и от други фактори. За разлика от конкуренцията в този клас, ARIYA има бордово зарядно с мощност 22 kW, докато повечето други са с бордово зарядно с капацитет 11 kW. Това може би не ви говори нищо, но е много важно по отношение на мястото за зареждане на автомобила. Ако зареждаме на станция, която работи на 22 kW, ARIYA може да ползва пълната ѝ мощност, докато останалите ползват само половината – 11. Така при модела на Nissan времето за зареждане се съкращава наполовина. А повечето станции имат максимална мощност именно 22 kW.

Нива на оборудване

При ARIYA разнообразие има и в задвижването – може да се избира между такова само на двете предни или на четирите колела. Във втория вариант това се постига чрез два електромотора – един на предната и един на задната ос. Тази конфигурация се предлага само с голямата батерия и при нея реалният пробег е около 300 км, защото и автомобилът е по-мощен – 302 к.с. (а ускорението от 0 до 100 км/ч е впечатляващите 5,7 секунди). Системата, която Nissan нарича e-4ORCE, реагира до 10 000 пъти в секунда и във всеки момент може да прехвърля въртящ момент между отделните колела според необходимостта и пътните условия, като дава приоритет на колелата с най-добро сцепление, за да осигури максимална сигурност, както и да намали ефектите от прекомерно завиване или недозавиване. Всичко това извежда управлението на съвсем друго ниво, като създава усещане за стабилност и контрол във всяка ситуация.

При ARIYA две са и нивата на оборудване. Горното, разбира се, има малко повече екстри, но и в по-ниското колата е наистина много добре оборудвана и далеч надхвърля представите ни за базов модел, който в други случаи трябва да „надграждаш“, инвестирайки много пари.

Фотокредит: Нисан България

С различните си електрически модели, включително първия в света масово произвеждан електрически автомобил – LEAF, Nissan вече има около 6 млрд. км история „на ток“. А това говори за огромен опит и познания в сферата. Но само на стари лаври не може да се почива. Всяка една електрическа кола Nissan изпраща в реално време данни за това как се държат различните системи, на база на които впоследствие инженерите на японската компания вземат решения за въвеждане на подобрения.

Една любопитна подробност – слуховете гласят, че ARIYA всъщност първоначално е бил замислен като модел от продуктовата гама на INFINITI – подразделението на Nissan за луксозни автомобили, но в крайна сметка се е взело решение да носи емблемата на компанията майка. Склонни сме да го повярваме с оглед на качеството на материалите, вложени в производството на модела, който създава усещане за автомобил от премиум класа, макар официално да не спада към него и да не е на толкова висока цена (в България от тази година тя е допълнително намалена с около 10 000 лв.).

Ако трябва да обобщим впечатлението ни от един ден, прекаран в приятната прегръдка на ARIYA, компенсираща неприветливото време навън, то е, че електрическият модел на Nissan е отлично решение и за града, и за хората, които живеят на няколко десетки километра извън него. А ако се чудите откъде идва името ARIYA, то не е свързано с музиката, както вероятно предполагате, макар че усещането да шофираш и да се возиш в автомобила наистина е като да слушаш красива оперна ария. Всъщност ARIYA произлиза от древна дума, която се среща в езици като санскрит и пали и означава „благороден, надежден и достоен за уважение“. Все неща, които идеално описват характера на модела.

Повече за модела и условията за закупуване, може да откриете на уеб сайта nissan.bg, където може да запишете час и за тестово шофиране. 

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги