За бъдещето на електрическите автомобили

Как електрическите автомобили оформят живота ни и готови ли сме за прехода към новите технологични иновации?

Като любопитни умове в InGlobo сме свикнали да търсим отговори на въпроси в дълбочина, и не се задоволяваме с посредственото. Затова днес с нас е Габриела Карадакова – продуктов мениджър в КЕОС София – новият вносител на Рено и Дачия за България, с която ще дискутираме най-важните въпроси около електрическите автомобили, които днес може би всеки човек си задава и ще се опитаме да разберем защо те наистина са колите на бъдещето. 

Защо наричаме електрическите автомобили (ЕА) колите на бъдещето?

За щастие опазването на околната среда е един от основните подбудители за всички индустрии, в това число и автомобилната. Всеки един от нас става все по-зелен, и се стараем да намалим в пъти въглеродния си отпечатък. В автомобилния сектор, Рено и Дачия са лидери, когато говорим за зелена политика и интеграцията на електрическите автомобили (ЕА) в глобалния автопарк ни осигурява по-чисто и по-екологично бъдеще. Ползите на клиентите на ЕА са безброй и много малко хора осъзнават, че хибридните и ЕА са от изключителна важност за всички нас.

Колко години е гаранцията на батерията, и какъв е нейния полезен живот?

Стандартната гаранция за всички автомобили в България най-често е 5 години, като в повечето случаи гаранцията на самата батерия е за по-дълъг период от време. Електрическите автомобили Рено и Дачия предлагат 8 години гаранция на батерията и 160 000 км., което от двете настъпи първо. Амортизацията зависи от самия начин на използване на батерията, като нейния полезен живот може да се удължи, ако се спазват определени правила за употреба, напр. да не се изтощава батерията до минимум, да се зарежда най-често между 80% и 20% и да се зарежда на по-ниска мощност. При умерени метеорологични условия, при умерено използване, батерията на един ЕА може да достигне до 12-15 г. Рено прави доста добра заявка в това отношение – полезният капацитет на батерията се запазва до 85% в продължение на 15 години.

Снимка: Canva

Сменяема и ремонтируема част ли е батерията на ЕА?

Всяка една част на един автомобил подлежи на ремонт, или тя може да бъде подменена, в това число и частите на ЕА. Литиево-йонните батерии съдържат доста отделни клетки, като всяка една клетка е отделен елемент, който може да бъде дефиниран и сменен, и да подлежи на ремонт. Рено има над 10 годишен опит в производството на ЕА, в това число и тяхната поддръжка. Всяко едно представителство на Рено осигурява съдействие в проблемна ситуация, като при невъзможност за отстраняване на проблема локално, ние изпращаме батериите в централен сервиз, където да се осъществи този ремонт. Батерията сама по себе си не е нестандартна част на ЕА, т.е. тя подлежи на ремонт и на смяна, дори и на рециклиране след края на нейния оптимален живот.

Рециклира ли се батерията на ЕА и какви са практиките в тази област?

Батериите са рециклируеми. Рено например представи проект за рециклиране и това реално осигурява втори живот на батерията. Тези от тях, които не могат да бъдат използвани, а именно тези със заряд под 85% се използват за генериране на енергия от възобновяеми източници. В няколко фабрики на Рено се използват такива батерии и самата енергия, която се съхранява в тях, се използва в производствения процес. Съществува напълно зелен остров, който се захранва с напълно възобновяема енергия, и която се съхранява в точно такъв тип батерии на Рено. Рециклирането на батериите се разглежда в две стъпки: първата стъпка е съхранение на енергията и използването й в друго направление, втората стъпка е рециклирането на самите материали. Следващото поколение автомобили Renault 5, които ще бъде представени през 2025 г., ще бъдат първите ЕА с батерия, сглобена изцяло във Франция, което ще намали въглеродния отпечатък на батерията до 20%, спрямо добре познатия модел електромобил Renault Zoe.

Снимка: Canva

Как зареждаме батерията на ЕА изащо животът ѝ зависи от начина на зареждане?

Тук е моментът да споменем, че типът зареждане на прав и променлив ток е всъщност официалната терминология, а в разговорен език това е бързото и бавно зареждане на ЕА, или бърза и бавна зарядна станция. Бързото зареждане е това, което най-често срещаме в публичните зарядни станции, то варира от 50 до 350 киловата. Това е такъв тип зареждане, което изчерпва капацитета на батерията по-бързо и намалява устойчивостта й във времето. И тъй като бързото зареждане и моменталното набиране на доста голям пробег в батерията за кратък период от време, топи живота на батерията бързо, препоръките на целия пазар на ЕА са за зареждане на променлив ток. За това има и варианти за зареждане вкъщи например, на домашен контакт, които са с напрежение най-често 3.2 киловата. Renault Megane Е-Tech 100% Electric е добър вариант, тъй като предлага максимален ток при зареждане в ежедневието, както и рационално предложение на зареждане с прав ток до 150 киловата. По този начин се получава добро и полезно зареждане вкъщи, което е напълно достатъчно, когато автомобилът е бил оставен да зарежда батерията дълго време.

Защо се счита, че поддръжката на един ЕА е по-лесна от тази на стандартен автомобил?

Поддръжката на ЕА е доста лесна и достъпна. Основните разлики спрямо автомобил с двигател с вътрешно горене са, че при ЕА няма масло, горивни филтри, запалителни свещи и такъв тип обслужване, което знаем при стандартните автомобили. Като цяло грижата по поддръжката намалява наполовина, дори и повече. По-рядко се налага да се сменят накладки или спирачни дискове, тъй като спирането при ЕА се извършва чрез рекуперация на самата енергия в батерията (спирачната система на електрическите коли, от една страна връща известно количество енергия обратно към батерията, от друга, спирането е по-ефективно и не захабява толкова цялостния механизъм).

Снимка: Canva

Има ли нещо различно в ЕА по отношение на безопасността спрямо стандартните коли?

Наличието на батерия по никакъв начин не добавя риск в ЕА. Рено например допълнително гарантира безопасността, като предлага уникална за пазара иновация, която осигурява доста бърз и лесен достъп до самата батерия от пожарникарите при инцидент. При инцидент най-често се търси батерията и при Рено пътят до батерията е скъсен, тъй като има специална инструкция с QR код, която стои върху всеки ЕА – QR Rescue Code с указания къде стои батерията в автомобила.

Каква е ситуацията в момента в България по отношение на инфраструктурата за зареждане на ЕА?

България не изостава спрямо останалите европейски държави по отношение на електрическа инфраструктура. За сравнение, Франция има 100 000 зарядни станции и е втора в Европа по наличие на брой такива станции и по последни данни имат 700 000 регистрирани ЕА за 2022г. Това прави 7 автомобила на 1 зарядна станция. В България имаме малко над 1000 зарядни станции и по последни данни 8000 регистрирани ЕА. Това означава, че на една станция се падат 8 автомобила. Ние сме изключително близко като съотношение на брой зарядни станции на ЕА, до едни от големите лидери в Европа. Имаме множество оператори на зарядни станции и тази ниша е доста конкурентноспособна. Вече се изграждат хъбове за зареждане на ЕА – места с по-голям брой станции за зареждане, което позволява едновременно зареждане на повече автомобили, без необходимост от изчакване. Разбира се, има много място за подобрение в самата инфраструктура, но ние по нищо не отстъпваме на другите пазари.

Какъв е стандартният пробег на един електромобил с едно зареждане?

Стандартният пробег може да варира от 100 до 800 км. Всичко зависи от самия капацитет на батерията, от технологията на сглобяването на автомобила и др. Тенденцията е пробегът да се увеличава, което осигурява максималния и доста търсен комфорт за крайния клиент. Стратегията на Рено не е да гони най-висок пробег спрямо конкуренцията или да влага най-големите батерии, а да оптимизира енергийната ефективност и да предложи на клиента такъв пробег, какъвто му е необходим, без да утежнява допълнително автомобила както ценово, така и с пробег, който не му е необходим през голяма част от годината. Често клиентите шофират в градски условия, а в извънградско шофиране инфраструктурата е такава, че позволява достатъчен комфорт на клиента.

Снимка: КЕОС София

За колко минути можем да заредим батерията на ЕА до 80% от капацитета й на станция, или например за 100 км. пробег?

Всичко зависи от типа автомобил, но при зареждане на станция с постоянен ток напр., при Renault Megane E-Tech 100% Electric 25 минути ще осигурят около 250 км. пробег., т.е. за 100 км. пробег ще са ни необходими не повече от 10 мин. на бърза станция. 80% заряд на батерията се осигурява за малко над час, което дава над 300 км. пробег. Това е напълно достатъчно за да се достигне до следващия голям град, или място за зареждане или пък дори и до крайната дестинация, в зависимост от маршрута. Зареждането на ЕА по време на път, не трябва да се приема като спънка, защото бързите зарядни станции ни осигуряват голям пробег за доста кратко време.

Как се случва изграждането на трасето за зареждане?

Като цяло се проверяват условията на самата електропреносна мрежа и изграждането на трасето до самата зарядна станция, до гаража или до самото паркомясто. Трябва да се направи експертна оценка, тъй като колкото по-дълго е трасето и колкото по-далече е зарядната станция от мрежата, толкова повече би се оскъпила тази услуга. Има различни решения спрямо типовете зарядни станции, много оператори, които предлагат такива услуги, и много често собствениците на ЕА се спират пред изграждането на такава станция, защото това осигурява удобство и спокойствие.

При смущения на електропреносната мрежа, има ли защитни механизми, които предпазват автомобила?

Елекрическите автомобили на Рено напр. са оборудвани със системи предпазващи батерията от всякакъв тип смущения в електропреносната мрежа. Ако ЕА идентифицира някакъв риск, зареждането спира, за да не се увреди батерията. При Renault Megane 100% E-Tech Electric системата за защита е още по-усъвършенствана, защото може да изглади самостоятелно евентуални смущения при зареждането на батерията. Ако говорим за токов удар, няма никакъв риск за ЕА, тъй като той има системи за самозащита, а от друга страна е достатъчно чувствителен, за да изчисти по максимално оптимален и интелигентен начин, за да продължи зареждането на батерията без проблеми.

Снимка: КЕОС София

Как се променят навиците на хората по отношение на използването на електрическия автомобил?

Много е интересно как хората превръщат пътуването си с ЕА в едно изживяване, защото те стартират процеса по планиране доста по-рано – къде ще заредят, къде ще спрат, какъв тип зареждане да използват, какъв е капацитета на батерията и до къде могат да стигнат. Към днешна дата потребителят на Рено е доста улеснен, разполага с цялата информация, която му е необходима, имайки предвид, че съществува и приложението My Renault, което показва точките за зареждане по пътя. Една от най-новите системи в Рено e с Google услуги, и може да планира целия маршрут, зададен от клиента и да покаже спирките за зареждане, както и остатък на заряда на батерията. Реално всеки клиент се учи да взаимодейства със своя автомобил, но последният е този, който се грижи за всичко – планира, пресмята и помага, стига да му зададеш крайната точка на дестинацията. Нашите наблюдения показват, че хората възприемат по положителен начин това да оптимизират стила си на шофиране, дори го приемат като игра или предизвикателство, напр. за екологично шофиране или най-дълъг пробег. Разбира се има и план Б, за извънредни ситуации – с нашите партньори от СБА лансирахме на пазара първата мобилна зарядна станция, чиято услуга предлагаме безплатно на всички наши клиенти в рамките на гаранцията на ЕА. Още една екстра на приложението My Renault, е че всеки може да си зададе и предварително температура на купето на ЕА, напр. да се изстуди през лятото или да се затопли през зимата.  

Как се променя пазара на ЕА в България? Какво е търсенето?

Вече е видимо и по улиците, че търсенето на ЕА нараства драстично с всяка изминала година. В България, Рено може да се похвали с 52% ръст спрямо първото полугодие на 2023 спрямо 2022 г. Това е резултат на Renault Megane E-Tech 100% Electric, който беше награден с приза електромобил на годината за 2023г., след гласуване на журито на прес автоклуб “България”.

Снимка: Canva

Сега един ЕА по-достъпен ли е отколкото преди 5-6 години?

Като цяло цените на автомобилите, без значение дали е ЕА или кола с двигател вътрешно горене се повишават с всяка изминала година, заради различните регулации, с които самите производители се съобразяват, напр. регулации за нивото на въглероден двуокис, системи за сигурност, които а задължителни, за твърди прахови частици, и всичко това рефлектира към крайните цени, които плаща потребителя. Цената на автомобила е свързана тясно с научно-изследователските процеси. Колкото повече време минава, за популяризирането на самите ЕА, толкова повече се оптимизира цената на тези процеси, съответно клиентите плащат реално по-малко за технологията на един ЕА към днешна дата, но в следствие на всички подобрения, движени от всички тези регулации, получават доста повече технологии и комфорт с всяко следващо поколение автомобил. Основен фокус на Рено е рециклиране на все повече материали, от батериите на изведените от експлоатация автомобили. Това има директен ефект върху цената на суровините за производство на автомобилите и върху крайната цена към клиента. Целта на Рено до 2030 г., е да бъде водещ автомобилен производител по отношение на рециклирани материали.

Какви са реалните перспективи пред автомобилната индустрия?

Ангажиментът поет от Рено е да осигури най-зеления микс с 65% продажби на електрифицирани автомобили в Европа до края на 2025 г. Друга технология в която Рено инвестира ресурс е водородното задвижване – това е наш приоритет в производството на лекотоварните автомобили, като тук ангажиментът ни е за 30% от колите в лекотоварната гама да са водородно задвижвани в Европа до края на 2030 г.

Снимка: КЕОС София

Как държавата може да се включи в популяризирането на електрическата мобилност?

Като цяло стандарт в Европа е държавата да подпомага закупуването на ЕА и да развива електрическата мобилност. В различните европейски държави, се предлага форма на субсидия, която подпомага покупката на ЕА. За съжаление, до момента не е лансирана подобна програма в България и ние сме една от малкото държави, в които не се предлага такъв тип стимулиране. Една такава субсия би имала огромен ефект върху продажбите на ЕА и така все повече хора ще имат възможност да се убедят в предимствата на ЕА и по-лесно да вземат решение за покупка.

В момента единствените преференции, от които един собственик на ЕА може да се възползва са освобождаване от данък и безплатното паркиране в синя и зелена зона на определени градове в България.

А какво прави бизнеса за електрическата мобилност?

В разрез с ниската активност на държавата, все повече бизнеси предлагат условия за разширяване на електрическата мобилност. Някои банки предлагат преференциални условия за закупуване на ЕА, куриерски фирми избират такъв тип автомобили за своите дейности, хотелите предлагат зарядни станции за своите клиенти, т.е. частния сектор подпомага развитието на електрическата мобилност.

Кои са другите ползи, които идват с покупката на ЕА?

Може би моите най-любими ползи от ЕА са тишината и моменталното ускорение на автомобила. Също когато си на светофар, липсват вибрациите на автомобила. Аеродинамичността е подобрена в ЕА, батериите са плоски, разположени са в долната част на колата и осигуряват доста по-нисък център на тежестта, което дава усещане за по-голяма стабилност на пътя, и в същото време доста пространство в автомобила. От една страна имаме ефективност, от друга страна удобство. Ефективността е по отношение на контролиране на температурата на батерията, наличието на термо помпа, регулиране на спирачната система, асистенция за екологично шофиране – добър пробег и удължаване живота на батерията, интелигентни мултимедийни системи и т.н. Всичко е направено с мисъл към клиента, за неговото удобство и комфорт. Притежанието на ЕА е наистина удоволствие!

Повече за футуристичните прогнози и реалните предизвикателства, можете да прочетете в статия посветена на бъдещето на електрическите автомобили в брой юни-юли на InGlobo.

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги