Фоторепортерът, добавящ удивителната в журналистиката

Стоян Ненов ни разказва за фоторепортерската си работа и за ролята на фотографията в социалните репортажи

По-малко от десет дни остават до четвъртото събитие от поредицата „Ловци на истории“, което ще ни срещне с историите на няколко вдъхновяващи майстори на фотографията. Миналата седмица ви представихме журналистa и фотограф Вера Гоцева – Ломовера

А днес ви срещаме с фотожурналистa Стоян Ненов, който започва кариерата си в български ежедневници, а от 2003 г. е фоторепортер на агенция „Ройтерс“ в България. Отразявал е широк кръг събития в страната и чужбина – новини от горещи точки, социални репортажи, както и множество спортни състезания. През 2016 г. Стоян е част от екипа на агенцията, спечелил „Пулицър“ за заснемането на бежанската криза в Европа.

Със Стоян си говорим за емоционалната добавена стойност, която носи репортерската снимка към журналистическите статии, за работата му от епицентъра на световни събития и като член на журито във фотоконкурса на National Geographic.

Каква е според теб разликата между фотографа и фоторепортера (има ли такава изобщо)?

Фоторепортерът е фотограф, следващ журналистически подход. За разлика от фотографа, занимаващ се със студийна, улична или пейзажна фотография, фоторепортерът е длъжен да спазва правилата на журналистическата етика. При репортажната фотография човек трябва да успява да реагира в бързоразвиващи се ситуации, да има богата обща култура, свързана с всичко, което снима – от политика, през спорт, до човешки истории в регионите, които покрива. От особено голямо значение е фоторепортерите да не се намесват в събитието, което снимат, да не режисират фотографиите с цел манипулация. Това важи и за последващата обработка.

Снимка: Стоян Ненов

Работата ти те поставя в центъра на най-актуалните събития в цял свят. Каква по-различна история улавят снимките ти от тази, разказана от репортерите?

Пишещият журналист описва в детайли какво точно се е случило, създавайки обща представа за събитието, докато фоторепортерът добавя емоцията и атмосферата. Всяка от тези професии носи собствен смисъл и взаимно се допълват, но вълнението, изписано на човешко лице, или реалният мащаб на случващото се може да бъдат предадени по-разбираемо чрез снимка. Много са случаите в световната история, в които репортажна снимка предизвиква огромни обществени реакции. Снимките на Рон Хавив от Панама, които предизвикват намесата на САЩ, или снимката на Кевин Картър с умиращото дете и лешояда зад него са само някои от примерите.

Кое е събитието, което мечтаеш да отразиш чрез снимките си, и защо?

Тази професия ме среща с много и различни хора и ситуации. Всяка такава среща ме обогатява чисто човешки. От тази гледна точка не мечтая за събития, а за интересни хора, съдби и места.

Кой е най-емоционалният момент в кариерата ти, в който си успял да „хванеш“ перфектния кадър?

За мен емоциите в професията ми са много по-свързани с изживяванията около дадено събитие, отколкото с това дали съм успял да направя перфектен кадър. Разбира се, когато от голямо събитие съм успял да направя и снимка, която ми е харесала, била е публикувана на много места и е получила признание, това също носи удовлетворение, но то остава на втори план. Трудно ми е да преценя за конкретен момент и перфектен кадър, защото след повече от 20 години в тази професия всички тези събития и снимки се натрупват и става така, че всяко предстоящо носи собствен заряд и очаквания към „перфектния кадър“.

Снимка: Стоян Ненов

Ти си жури във фотоконкурса на National Geographic – какви са твоите критерии, по които избираш „най-добрата“ снимка?

Водещите критерии за мен са няколко – общо впечатление от снимката, съдържание, послание и композиция. Силната фотография няма нужда от заглавие. Тя трябва да успее да предизвика емоция и да задържи погледа на зрителя. Когато избирам най-добрите от тях, го правя със същото вълнение и подход, с които редактирам и своите собствени снимки.

В InGlobo обичаме човешките истории, представени в разнообразен контекст, от различни гледни точки и дори през въздействащата среда на изкуството. Нямаме търпение да чуем и видим историите в обектива! 

Събитието се организира със специалното партньорство на National Geographic и с подкрепата на Mastercard , Jack Daniels и MINI България.

Къде: Pirotska 5 Event Center – София, ул. „Пиротска“ 5

Кога: 27 септември, 19 ч.

Вход: свободен 

Вижте Facebook събитието.

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

Лятото е време да наваксате с четенето! Липсва ви брой на InGlobo или харесвате нашите торби? Вземете ги сега на специална цена с 30% отстъпка!

ПАЗАРУВАЙ СЕГА
cartmagnifiercrosschevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги