Брой 79 на InGlobo – четири години по нов път
Без да сме го планирали специално, брой 79 на InGlobo излиза точно на 13 март – деня, на който преди четири години беше създадено „ИнГлобо Медия“ ООД и списанието пое по нов път вече като напълно независимо издание. Между другото, пак по съвпадение, но далеч не толкова приятно, на същия онзи 13 март 2020 г. беше обявено и извънредното положение в страната заради COVID-19.
Това събитие, предхождано и от други препъникамъни, вещаеше труден нов живот за списанието и накара мнозина да ни съветват да се откажем още преди да сме започнали. Когато обаче някой ни каже, че нещо няма да стане, това само ни амбицира повече и не само че не се отказахме, а четири години по-късно се радваме на излизането на поредния нов брой. Да, имаше и трудности, но и много щастливи моменти. И продължаваме нататък, защото вярваме, че има смисъл. И защото това, което правим, ни харесва.
Надяваме се, че този мартенски брой ще допадне и на вас. И тъй като излиза в дамския месец, на страниците му разказваме истории за няколко ярки жени.
Джулия Чайлд не само запознава американките с тънкостите на френската кухня, но и ги учи да се наслаждават на приготвянето и консумирането на храна. Прави го най-вече чрез своето прочуто телевизионно предаване „Френският готвач“, в което смесва непринудено поведение с безупречна подготовка.
Лейди Мери Уъртли Монтагю пък скандализира и провокира въображението на видни личности из цяла Европа със своите писма, описващи живота и нравите в Османската империя. Тя е допусната дори в султанския харем и разбива много митове за него и за мястото на жената в това общество, като твърди, че туркинята всъщност е по-свободна от англичанката.
Но променящи представите дами не липсват и в наши дни. Има ги и в света на науката. В броя представяме три жени, които извършват тиха революция в медицината и психологията.
Нещо подобно, но в света на филмовата музика (и не толкова тихо) прави и един мъж – великият Ханс Цимер. Още от ранните си години той се отличава с нестандартния си подход, а и до днес пренаписва правилата за композиране, изпълнение, записване и обработка на мелодии за филми. За космическия епос „Дюн“ той дори измисля напълно нови звуци и музика, изпълнена на странни инструменти, която не звучи като нищо познато.
Новаторска е и концепцията за умните домове, а ние поставяме въпроса дали наистина имаме нужда от тях и какви са ползите, ако отговорим с „да“.
Точно на обратното – на древно познание, предавано по генетичен път през поколенията, разчитат пеперудите монарх, за да извършат своята велика миграция през северноамериканския континент, в която участват няколко последователни поколения, но нито едно от тях не изминава целия път на отиване и връщане. А начинът, по който се ориентират, е наистина удивителен и разчита на нещо като слънчев „компас“, който показва времето…
На футболния терен пък трудно се ориентират играчите на най-слабия национален отбор в света – този на Сан Марино, който има едва една победа в 35-годишната си история. Освен на любопитните фенове обаче миниатюрната страна има каква да предложи и на обикновените туристи, както и на почитателите на историята, защото местните жители твърдят, че са поданици на най-старата действаща република с най-старата конституция.
Китай има несравнимо повече забележителности и много по-древна история, а ние разказваме за ритуалите и символиката на местната Нова година, или Пролетния фестивал, както самите китайци наричат най-големия си празник. Очаквайте в този материал да видите много снимки на танцуващи дракони.
Оставаме в Далечния изток, за да се запознаем и с културата на коренните жители на Япония – айните (или айну), които обаче през вековете са подложени на безмилостна асимилация от японците и днес почти са изгубили своята идентичност. Въпреки това те се отличават и визуално – мъжете обикновено имат гъсти, дълги бради, а жените традиционно са татуирали устните си и са изглеждали сякаш имат големи мустаци.
Неделима част от идентичността на марките пък са техните корпоративни цветове. А една находчива компания – „Пантон“, е разработила система за стандартизиране на цветовете, която днес се ползва от безброй индустрии, сред които модната и печатарската. Всеки декември „Пантон“ обявява и Цвят на годината, а ако дадена фирма не може да си избере сред хилядите оттенъци в системата, компанията с готовност създава специален цвят само за нея. Такива са например зеленото на „Старбъкс“, червеното на „Кока-Кола“ или тюркоазеното на „Тифани“.
Подобен оттенък има и водата на Малдивите, но ние не ви разказваме за луксозните вили, кацнали над нея, а за простичкия и очарователен островен живот извън лъскавите курорти. И там разбираме, че гостоприемството на автентичните местни общности не познава граници.
Както обикновено, добавяме и малко научни новини към коктейла от теми в този брой. Можете да го откриете на познатите места за продажба на преса, включително в нашия онлайн магазин.
Брой 79 символично отбелязва изминаването на едни важни четири години, но ние вече нямаме търпение за следващите и се надяваме да са много по четири.