(Хам)бургерът – кулинарният символ на Америка

Проследяваме корените на (хам)бургера от древни времена до модерния му облик и известност, които придобива в Съединените щати

(Хам)бургерът е една от най-популярните храни в света, като близо 50 милиарда бургери се сервират годишно само в Съединените щати. Превърнал се е в синоним на американската кухня, но независимо в кое кътче на света сме, има голям шанс да го намерим в менюто на почти всеки ресторант. Днес има опции за пилешки, телешки и дори вегетариански бургери, с безкраен списък от варианти за гарнитура. Познати са стотици разновидности, рецепти и разновидности на най-разпространения вид сандвич в света.

Но откъде идва (хам)бургерът? И кога успя да се превърне в любимата ни храна?

Скромното сплескано телешко кюфте между две питки хляб официално е на повече от 100 години, но историята му всъщност тръгва от много далеч. В зараждането на днешния кулинарен хит са замесени американски бизнесмени, войници от Втората световна война, германски бежанци, средновековни търговци и неолитни фермери…

Снимка:  @zubareva09 via Twenty20

Околосветското пътешествие на хамбургера

Консумирането на смляно месо е практика от стотици години. Една от историите твърди, че през XIII век Чингис хан и неговите монголски конници са обичали да ядат сурово смляно агнешко, оформено в сплескано кюфте. Удобно хапване, което могат да консумират „в движение“. Когато монголците нахлуват в Русия, руснаците адаптират и модифицират този метод на приготвяне на месото, като включват в него лук и сурови яйца. Днес това е известно като „стек тартар“.

Преди да продължим историята, нека изясним разликата между хамбургера и бургера. Под хамбургер се разбира две питки, между които има само смляно месо, докато бургерът може да не съдържа месо или то да бъде приготвено по различен начин, а към него да бъдат добавени сосове, зеленчуци или други продукти. Терминът бургер се използва за всички видове храни подобни на хамбургера, дори тези рецепти, които са без месо.

Дългото пътуване на хамбургера във вида, в който го познаваме днес, започва от хамбургската пържола. Рецептата е пренесена в Америка през XIX век от германски имигранти. Пържолата се нарязва и към нея се добавят подправки, подобно на дърпаното месо днес. Германските ресторанти в Ню Йорк модернизират основната рецепта за хамбургски пържоли, като добавят към нея запържен или запечен чесън и лук. През далечната 1837 г. това е едно от най-скъпите ястия в менюто на ресторантите, цената му е била по-висока дори от печено говеждо или телешко месо. В края на XIX век ястието става още по-популярно и може да се намери във всички ресторанти в Америка. 

Снимка:  @vedrana2701 via Twenty20

Друга история за появата на хамбургера разказва, че работниците в края на XIX век започнали да ядат хамбургските пържоли между две филийки хляб, за да си направят засищащ и лесен обяд в движение. Друга версия твърди, че ресторантът Louis’ Lunch в Ню Хейвън, Кънектикът е създал хамбургера през 1895 г., за да задоволи търсенето на бърз и лесен обяд сред своите клиенти. Това, което затруднява правилното датиране на създаването на „първия хамбургер“, е, че по това време не е съществувала дефиниция за ястието. В началото на XX век хамбургските пържоли се ядат върху филийки хляб, а някои специалисти твърдят, че по дефиниция хамбургерът трябва да включва единствено смляно месо, оформено в плоско кюфте между две питки хляб. Историците и до ден днешен не могат да бъдат категорични, коя история е най-истинската.

Бургерът като тренд на модерната кулинария

Факт е обаче, че тенденцията да се слага сготвено месо върху филийка хляб бързо се разпространява в ресторантите по света, а крайният продукт днес е гордост в американската кухня.

Хамбургерът е може би единственото ястие през последните 100 години, за което американците могат смело да кажат, че е тяхно. Започнало като етническа храна от Германия, те го възприемат бързо и го правят различно, обогатяват го и създават неговата разновидност – бургера.

Днес почти няма човек, който да не обича да си похапне бургер за обяд или вечеря. Бургерът се нарежда на осмо място от близо 4000 храни и напитки, класирани по потребителски предпочитания, според базата данни на платформата Datassential. Повече от две трети от потребителите ядат бургер от ресторант за бързо хранене поне веднъж месечно. И въпреки че преди пандемията от COVID-19 като цяло сме консумирали много повече бургери, 28% от хората споделят, че са яли повече бургери именно през изминалата пандемична година.

Заражда се и една нова тенденция – бургер, създаден от 100% растителни продукти. Пак според Datassential около една трета от потребителите се интересуват от бургери на растителна основа, а около 29% от ресторантите в момента предлагат бургери с алтернативи на месото.

В недалечното минало бургерите са обвинявани за затлъстяването на населението заради нездравословните продукти и методи на производство. Това, разбира се, започна лека-полека да се променя с появата на гурме бургерите, които предлагат качествено месо и по-здравословен начин на приготвяне.

А сега ще ви издадем и нещо от кухнята на InGlobo. В следващия епизод на подкаста на InСтории и съвместната поредица „Вкусът като пътешествие“, която подготвяме заедно с „Дроб и Чили“, ще си говорим именно за гурме бургери с най-именитите в занаята. Следете ни за повече подробности. 

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги