Отвъд красотата: пътуване през историята на женските списания

От правото на глас до грижата за себе си: изследваме наследството на женските списания и празнуваме първия рожден ден на ACTIVE BEAUTY – онлайн списанието на dm

Някога по оживените улици на Лондон през 17-и век малка печатница работела с пълна сила. Нейната собственичка Елизабет имала революционна идея: да създаде издание, посветено единствено на гласовете и преживяванията на жените. С перо в ръка и решителност в сърцето си Елизабет пуска първото издание на “Lady’s Chronicle” през 1690 г.

Вероятно така би звучала една перфектна история за първото дамско списание, но истината е далеч по-различна. Първото периодично издание, посветено на нежния пол излиза под редакцията на мъж и буквално на два листа, като част от по-голямо печатно издание – “The Athenian Mercury”. 

Списанията – платформа за жените и техните интереси

През 1690 г. лондонският издател Джон Дънтън основава “The Athenian Mercury” – първото голямо периодично издание в Англия и Шотландия, предназначено за широката читателска аудитория. В него се разглеждат редица теми като наука, религия, както и личен живот, включително сексуалност, в който читателите са задавали въпроси. Поради предполагаемия интерес на читателките към домашния живот, ухажването и брака, редакторите решават да посветят първия вторник на всеки месец на по-женски теми, и канят жените да изпращат въпроси към тях.

Снимка: Canva

Месечните “дамски” теми в “The Athenian Mercury” се оказват популярни и резултатът е “The Ladies Mercury”. Историята казва, че реално самият Джон Дантън е бил редактор, въпреки, че той не го признава официално, което още веднъж показва, че тогава медиите и обществените нагласи са били диктувани от мъжете. 

Въпреки това, “The Ladies Mercury” предоставя на жените платформа за споделяне на техните мисли, идеи и стремежи, като обхваща различни теми – от мода и домакинство до литература и политика. Често се дискутират “всички най-хубави и любопитни въпроси, свързани с любовта, брака, поведението, облеклото и хумора на женския пол, независимо дали са девици, съпруги или вдовици”. Отпечатано също в Лондон, всеки брой се състои от един двустранен лист, зает от рубрика със съвети, а първият излиза на 27 февруари 1693 г.

Снимка: Canva

“The Ladies Mercury” има сравнително кратка история, защото излиза само в четири броя, но скоро след това е последвано от други издания, предназначени само за нежния пол. 

Характерни за списанията от края на Джорджианската епоха и Регентството във Великобритания са “The Lady’s Magazine” (1770 г.), месечно издание за шест пенса, което наред с литературните си материали и модните бележки раздава схеми за бродерия и партитури. В друго издание – The Lady’s Monthly Museum (1798 г.), на всеки половин година се публикува “Кабинет на модата”, илюстриран с цветни гравюри.

Първообразите на женските списания по света

Почти век по-късно, през 1857 г., в друга част на света – в Индия, излиза месечно списание на езика гуджарати Stribodh. Основано от група социални реформатори, списанието е едно от най-ранните издания, насочени към женската аудитория в Индия, с цел подобряване на женското образование и качеството на живота на жените. Stribodh е насочено предимно към жените от висшата и средната класа, защото мъжете от тези семейства са най-отворени към реформи, свързани с пола, поради собствените си контакти с т.нар. Британски радж – управлението на короната в Индия. 

Долу-горе по същото време, в Египет, започва живота си “Ал Фатат” (al Fatāt, “младото момиче” в превод от арабски) – женско списание, издавано в Александрия от Хинд Навфал, ливанска християнка и е едно от най-ранните издания в страната, излизащо от 1892 до 1894 г. Ал Фатат е предшественик на женските списания в арабските страни. В списанието се публикуват биографии на видни личности, както и новини, свързани с жените, рецензии на книги, стихотворения и статии за модата. “Al Fatat” насърчава участието на жените в обществения живот и дебатите и се застъпва за съвременните идеали за жените, поради което предоставя светско съдържание и е истинско феминистко списание за онези времена.

Снимка: Canva

С течение на времето женските списания продължават да се развиват, отразявайки променящия се социален, културен и политически пейзаж. През XIX в. се появяват издания като “Godey’s Lady’s Book” и “Harper’s BAZAAR”, които предлагат на читателките си, предимно от средната класа, комбинация от модни съвети, съвети за домакинството и откъси от художествена литература.

В зората на XX век се появява движението на суфражетките и искането за права на гласуване на жените. Списания като “Missis” и “COSMOPOLITAN” се превръщат в мощни платформи за феминистки дискусии, като се застъпват за равенството и овластяването на жените, като същевременно задоволяват техните интереси в областта на красотата и начина на живот.

Не можем да пропуснем да споменем и издаваното от 1934 до 1945 г. нацистко списание за жени “NS-Frauen-Warte”, което има статут на единственото одобрено от партията списание за жени и служи за пропагандни цели, като по-специално подкрепя ролята на домакинята и майката като пример за подражание. 

Новите стандарти за красота

Следвоенната епоха довежда до нова вълна на консуматорството и масовите медии, което води до разпространението на лъскави списания, базирани на красиви изображения, като “VOGUE” и “ELLE”. Тези издания определят стандартите за красота и мода, като показват бляскави модели и култура на знаменитостите и насърчават амбициозен начин на живот.

Развитието на т.нар. beauty списания е повлияно и от пионерски фигури в индустрията за красота, като Елизабет Арден и Хелена Рубинщайн. Те разпознават нарастващото търсене на продукти и услуги за красота и виждат възможност да използват списанията като маркетингов инструмент. През 1916 г. Елизабет Арден пуска на пазара “The Elizabeth Arden Review” – списание, което не само рекламира нейните продукти, но и предоставя съвети за красота и грижа за кожата. По подобен начин Хелена Рубинщайн издава “Every woman’s World”, което съдържа съвети за красота, ревюта на продукти и статии за мода и начин на живот.

Снимка: Canva

Няколко години по-късно се случва нещо интересно. През 1963 г. е публикувана книгата на Бети Фридан “Женската мистика”, на която се приписва началото на втората вълна на феминизма в САЩ. В книгата си Фридан заявява, че редакционните решения за женските списания по това време се вземат предимно от мъже, които настояват за истории и статии, показващи жените като щастливи домакини или нещастни кариеристки, и по този начин създават “женската мистика” – идеята, че жените са естествено удовлетворени, когато посвещават живота си на това да бъдат домакини и майки. Фридан също така заявява, че това е в контраст с 30-те години на ХХ век, когато в женските списания често са се появявали уверени и независими героини, много от които са градели кариера. 

Първото женско периодично издание в България след Освобождението е сп. „Женски свят” (1893-1898 г.), което “живее” цели шест години и публикува статии по актуални проблеми, поставени на обществен дебат: равнопоставеност в образованието, включително достъп до висше образование, изравняване на заплатите на учителите и на учителките и др. 

“Жената днес” е най-старото българско списание, излизало без прекъсване от октомври 1945 г. до сега. Чудомир посвещава на списанието за жената един от най-хубавите си разкази – “Жената днес”, още когато то набира скорост през 50-те години. Николай Хайтов пише репортажи за списанието, Блага Димитрова взема интервю от Дора Габе, в което великата поетеса говори за първата си любов, а илюстрации на Златю Бояджиев и Светлин Русев се срещат по страниците.

Списание “Жената днес”. Снимка: сп. “Жената днес”, архив

С появата на телевизията, а по-късно и на интернет, списанията за красота се адаптират към новите медии, разширявайки обхвата и влиянието си до по-широка аудитория. Днес списанията за красота процъфтяват както в печатни, така и в дигитални формати, предлагайки комбинация от редакционно съдържание и интерактивни функции, които отговарят на постоянно променящите се интереси и предпочитания на съвременните потребители.

Любимото електронно списание навършва една година

Едно такова списание празнува своя първи рожден ден – ACTIVE BEAUTY: Онлайн списанието на dm за красота, здраве и лайфстайл. В него откриваме над 400 разнообразни статии за красота, мода и актуални тенденции в грима, грижата за кожата, маникюра, но и съвети, свързани със семейния начин на живот, родителство, спортни и здравни теми, домакински съвети, личностно развитие и душевен баланс, пътувания и устойчив начин на живот.

Първото списание ACTIVE BEAUTY излиза за пръв път в Австрия преди повече от 20 години, като днес неговата печатна версия се разпространява в тираж от над 1 млн. копия в страната и е най-четеното австрийско женско издание. У нас, макар и само дигитално, изданието предоставя на читателите инструментите, от които се нуждаят, за да направят информиран избор за здравословен, пълноценен и красив живот.

Пет са основните категории в ACTIVE BEAUTY – красота, коса, здраве, лайфстайл и семейство, като своеобразен онлайн помощник за правилните ритуали в грижата и поддържането на баланса в живота. 

Немалка част от жените не познават бюти ритуалите, или само са чували за тях. Често, когато са изправени пред рафта в магазина, те се загубват сред множество продукти и не могат да направят правилен избор за себе си. До голяма степен причината се крие и в това, че те всъщност не знаят кои са точните продукти за техния тип кожа и коса. Ето защо съветите на специалистите от dm са толкова ценни!

Ценни съвети, здравни и бюти ритуали в посвещение на жената

В рубриката “Красота” намираме разнообразни съвети за грижата за лице и тяло, както и съвети за грима и маникюра. От актуалните тенденции във вечерния грим, новите anti-age продукти, грижата за лицето през всички сезони, до съвети за интимната грижа.

Косата е “короната” на жената и грижата за нея е целогодишен приоритет, затова в ACTIVE BEAUTY има посветена цяла секция на грижата за косата – от боядисване и подстригване до прически и тенденции. Откриваме множество статии за това какво прави косата блестяща, най-важните въпроси за поддържането на дългата коса и здрав скалп, дори и съвети за избор на правилната четка за коса. 

И тъй като здравето е лична отговорност на всеки, в ACTIVE BEAUTY има и специална секция посветена на здравето, в която откриваме ценни съвети за поддържането на добра форма, спорт, хранителни режими, избор на добавки, включително платформата ни напомня и за годишния ни профилактичен преглед за превенция на рак на гърдата. Откриваме и идеи за здравословни закуски и селекция от разнообразни био продукти, които с един клик купуваме от онлайн магазина на dm.

Рубриката “Лайфстайл” e истинско вдъхновение – от вкусни рецепти, през пътешествия, съвети за дома и здравословен начин на живот: всичко, което е необходимо за нашето благополучие е тук.

Всичко за родителството, грижата за децата, бременността и родителските взаимоотношения е събрано в рубриката “Семейство”, която е ценен спътник за всяка жена в тези периоди от живота. 

“Зелените идеи на dm” пък е рубрика, която дава съвети за по-устойчив начин на живот. Например, ако се чудите какво да правите с бурканчетата от детски пюрета, списание ACTIVE BEAUTY има идеи за това. 

Едно от най-големите предимства в платформата е информацията за нови продукти, затова в ACTIVE BEAUTY всеки може да открие ценни препоръки за избор на продукти, които може да се закупят от магазините на dm или онлайн.

А ако случайно минавате покрай магазин на dm, обърнете внимание на фасадата, където ще откриете стикер с QR код, който води до www.activebeauty.bg, а beauty консултантите на dm след като ви обслужат ще запишат препоръките си на стилизирани картички с визията на списанието.

В платформата често се разиграват и интересни игри с вълнуващи награди, специално за читателите на списанието.

Основната мисия на ACTIVE BEAUTY е осъзнатият и информиран избор при пазаруване, затова отделете си време и се запознайте със съветите на списанието, последните тенденции и мненията на експерти в сферата на красотата и здравето. Защото днес, повече от всякога женските списания са доверен спътник в живота, с напътствия и ценни ресурси, които помагат на жените да вземат информирани решения за своя живот, здраве и благополучие.

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги