Барби и вълшебният пластмасов свят на сбъднатите мечти

Историята на най-известната кукла в света е история от живота и бизнес за милиарди

Историята на Барби и компанията „Мател“ е история за изумителен пазарен усет и гениални маркетингови стратегии. През 60-те години на своето същeствуване познатата на всички кукла винаги успява виртуозно да лавира между детските желания и възгледите на родителите относно това с какво е редно да играе тяхното дете. В своя бурен живот пластмасовата красавица сменя петдесетина домашни любимци, четиридесет националности, 180 професии, кандидатира се за президент, спечелва любовта на момичетата и устоява на критиките на феминистките.

Барби е обвинявана във формиране на консуматорско отношение към живота у децата и че пропорциите на фигурата ѝ дават грешна представа на момичетата за това как изглежда нормалното женско тяло. Освен това е определяна като пошла, вулгарна, празноглава и налагаща лош вкус. Но дори и да се съгласим с тези обвинения, факт е, че за секси куклата се говори като за реална личност, което напълно справедливо я превръща в един от културните феномени на XX век.

Началото и коя е майката на Барби?

„Майката“ и създателка на куклата Барби – Рут Хендлър, е най-малката дъщеря в семейството на полски евреи, които емигрират в САЩ в началото на XX век. Консервативните ѝ родители мечтаят дъщеря им, след като завърши училище, да се омъжи, да роди деца и да се грижи за домакинството. Те остават изключително недоволни от амбициите на Рут, която решава да влезе в колеж и да изучава промишлен дизайн. Въпреки това въздъхват с облекчение, когато през 1938 г. тя се омъжва за своя състудент Елиът Хендлър и по-късно ражда две деца – Барбара и Кенет.

В средата на 40-те години Рут напуска работата си като секретарка в едно от холивудските филмови студиа и заедно с мъжа си основават компания за производство на дървени рамки за картини и фотографии. Елиът се занимава с дизайна и изработката на моделите, а Рут отговаря за рекламата и продажбите. Хрумва ѝ начин остатъчната дървесина от рамките да се оползотворява и да не се изхвърля. Тя предлага от нея да се произвеждат мебели за кукли. Идеята ѝ идва, след като внимателно наблюдава как Барбара играе със своите кукли и се опитва да им прави столчета и креватчета от кубчета и празни кибритени кутии. Миниатюрните кукленски мебели се оказват много по-доходоносен продукт, отколкото рамките за картини.

Снимка: Canva

За да осигурят допълнителни средства за разрастващия се бизнес, семейство Хендлър привличат за партньор своя стар семеен приятел Харълд Матсън. Новата компания е наречена „Мател“. Наименованието на фирмата идва от прякора на Матсън – Мат, и първите две букви от малкото име на Елиът Хендлър. Произвежданите от компанията кукленски мебели, детски музикални инструменти и пушки, изстрелващи топчета, вървят повече от добре и се превръщат в основна дейност на „Мател“. В онзи момент, през 1944 г., Рут все още е в сянка и името ѝ не е включено в това на фирмата, но тепърва предстои да се прочуе по цял свят, а тя да стане една от най-богатите жени в Америка. Докато наблюдава игрите на дъщеря си, тя забелязва, че Барбара проявява голям интерес към хартиени кукли, които приличат на възрастни, а не към най-разпространените тогава кукли на бебета и деца. Момичето с усърдие и радост ги облича в различни тоалети и ги гримира. Рут съвсем правилно се досеща, че в момента има огромна празна пазарна ниша, а именно за кукли с външен вид на възрастни. Тя веднага споделя с Елиът новата си бизнес идея.

Мъжът ѝ се отнася доста скептично към нейното предложение, а ръководството на компанията заявява категорично, че подобно производство не може да бъде осъществено и не е перспективно. През 1956 г. по време на екскурзия в Швейцария Рут вижда на витрината на магазин доста необичайна кукла – кръшна блондинка с пищни форми и не по-малко шармантно облекло. Пластмасовата красавица явно е добре разпознаваема сред клиентите и всички ласкаво я наричат Лили. Рут вече е напълно уверена, че трябва да направи и за децата такава кукла, която да стане за тях еталон за женственост и да удовлетворява стремежа им да подражават на поведението на възрастните. След като придобива авторските права върху Лили, Рут се захваща със създаването на нейн аналог за американския пазар.

Раждането на Барби

В края на петдесетте години в Холивуд на върха на славата си е актрисата Джейн Мансфийлд, която доста успешно си съперничи с Мерилин Монро за титлата секссимвол на Америка. Мансфийлд започва кариерата си като певица в нощен клуб и е един от първите модели на „Плейбой“. Когато Джейн се омъжва за Мистър Вселена Мики Харгитай, тя превръща имението, което той купува за нея, в съвършеното любовно гнездо според нейните разбирания.

Снимките на дръзките интериорни решения не слизат от страниците на светските списания, а по фантастичния идиличен свят на Джейн въздишат повечето американски момичета и домакини. Всичко в „дома на любовта“ е издържано в розови тонове и е украсено с амурчета, купидони и сърчица. На този фон не е случайно, че първата кукла Барби е почти точно копие на Джейн Мансфийлд. Куклата има големи гърди, светла бяла кожа, извити повдигнати вежди и пълни яркочервени устни. Нейният дом също почти едно към едно възпроизвежда домашния любовен рай на Джейн и Мики, украсен със сърчица. Първите дрехи и аксесоари за куклата са поръчани на известни модни къщи като „Живанши“ и „Диор“. През 1958 г. Рут Хендлър официално патентова своето творение. Нейната кукла не прилича на нито една друга, появявала се някога на американския пазар. Тя е наречена Барби в чест на дъщерята на Рут Барбара.

Създателката на Барби, Рут Хендлър с колекция от кукли Барби и продукти на Mattel, 1961 г. Снимка: Wikipedia

Преди да започнат реалните продажби, Рут провежда социологическо проучване. Тя кани 100 майки и 100 момичета от различни възрасти и демонстрира пред тях новия продукт, очаквайки оценката им. Повечето от майките са абсолютно против да купят на децата си подобно нещо. Според тях „Барби изглежда твърде натуралистично и е крайно неуместно дете да играе с такава кукла, защото това ще се отрази зле на психиката му“. В същото време момичетата в един глас заявяват, че Барби е прекрасна и задължително искат да я имат. Това е повече от достатъчно Рут да бъде убедена в успеха. „Мател“ представя за първи път своето творение пред широката публика по време на ежегодното изложение на детски играчки в Ню Йорк през 1959 г. Куклата е с дълги крака, добре оформени гърди, грим, лакирани нокти, червило и обеци. Зашеметяващата хубавица е облечена с елегантен цял бански на черни и бели ивици, подчертаващ бюста ѝ, и черни отворени обувки на висок ток. Новото чудо на пазара за играчки има за цел да олицетворява идеала за женска красота.

Първоначално цената на куклата е три долара, а аксесоарите към нея, които се продават отделно, са няколко пъти по-скъпи. Това е още един гениален и много иновативен за онези години маркетингов ход, за който се сеща Рут Хендлър. Интересно е да се отбележи, че според изчисленията, ако Барби е реална жена, то тя би трябвало да е висока 167 сантиметра и да има гръдна обиколка 99, талия 46 и ханш 94 сантиметра. Наистина впечатляващи параметри! Реалната кукла е с ръст от 30 сантиметра. Тя се предлага в два варианта – блондинка и брюнетка. По настояване на Рут почти всички налични средства на компанията са вложени в телевизионна рекламна кампания. Доста рискован ход, който обаче се увенчава с успех. Още със старта на продажбите са изкупени над 351 хиляди бройки, а „Мател“ едва смогват да произведат следващите количества.

Барби – кратка биография

Преди да продължим с историята за феноменалните постижения на „розовия бизнес“, е редно да се запознаем със CV-то на легендарната Барби. Тази част от маркетинговата стратегия също не е за подценяване. Измислена от създателите на Барби, нейната биография е следната: пълното ѝ име е Барбара Милисънт Робъртс. През 60-те личната ѝ легенда гласи, че тя е от градчето Уилоус, щата Уисконсин, и е израснала в семейството на Джордж и Маргарет Робъртс. Барби е най-голямото дете и има три по-малки сестри – Стейси, Челси и Скипър. Когато Барби завършва гимназия, семейството ѝ се премества в Ню Йорк, а Барбара учи там моден дизайн. По характер тя е много екстровертна, общителна и добра девойка, която има много приятели. Освен това много обича животните и има всевъзможни домашни любимци. Важна нейна особеност е, че Барбара е амбициозна и непрекъснато има нужда от нови и нови професионални изяви и занимания.

Първата кукла Барби е представена като брюнетка на 9 март 1959 г. Снимка: Wikipedia

Това е напълно в духа на 60-те години, когато жените все повече се еманципират и излизат от ролята на примерни домакини, които се грижат единствено за дома, мъжа си и децата. Куклата Барби, освен моден дизайнер, е и адвокат, стюардеса, ветеринар, лекар, дипломат и дори космонавт. На първо място обаче Барбара е шармантна красавица, която не бива и е срамота да бъде самотна. Няма как в живота ѝ да не се случи разтърсваща и прекрасна „истинска“ романтична история. Затова веднага след създаването на куклата производителите сътворяват и нейния възлюбен. Според легендата за живота на Барби през 1961 г. тя среща на снимачната площадка на холивудски филм изумителен красавец на име Кен. Гаджето на Барби носи името на Кенет, другото от децата на основателите на „Мател“ семейство Хендлър. Красивата, вдъхновяваща любовна история между Барби и Кен продължава повече от 43 години. Двамата са заедно навсякъде – на пикник, на околосветско пътешествие, посещават школа за танци и дори участват на олимпийски игри. С времето Барби все повече се замисля за брак, семейство и деца, но за съжаление се оказва, че Кен не е готов на следващата стъпка и не иска да се жени. Съвсем логично, заради това недостойно негово поведение се случва злощастният разпад в отношенията на най-известната куклена двойка. В навечерието на Деня на влюбените през 2004 г. светът потресен разбира за раздялата на Барби и Кен. Но това не е краят…

Барби и Кен Снимка: Canva

През 2011 г. Кен горко се разкайва за поведението си и чрез Фейсбук умолява Барби да се върне при него, като разтърсва световната публика с думите: „Барби, въпреки че ние сме от пластмаса, нашата любов е напълно реална!“. Докато възлюбената на Кен обмисля своя отговор, почитателите на двойката са приканени да гласуват на сайта на Барби да го приеме ли тя отново, или не. Естествено, всичко завършва с хепиенд. Любовта побеждава. В тази връзка не можем да не споделим един от популярните вицове, свързани с Барби и Кен. Наличието на вицове за тези куклени персонажи още веднъж потвърждава тяхната неизменна роля на културен феномен. Историята е следната. Баща влиза в магазини за играчки и пита продавачката кои са най-актуалните и харесвани кукли Барби, с които разполагат в момента. Продавачката започва да обяснява: „Имаме Барби учителка, тя струва 17 долара. Имаме Барби лекарка, която струва 19 долара, а имаме и Барби в развод, която е 500 долара“. Човекът е истински шокиран и резонно задава въпроса: „А защо е толкова скъпа?!“. Продавачката отново спокойно обяснява: „Заедно с нея в комплекта са включени къщата на Кен, колата на Кен и вилата му в Кан“. 

Барби е само една

Често се случва непосветените да наричат Барби която и да е кукла от поредицата. Това е напълно погрешно, защото Барби е само една. Тя може да сменя ролите и аксесоарите, но винаги е едно и също момиче. Ако видите в магазина кукла с черна или кестенява коса, или кукла тийнейджър, то трябва да сте сигурни, че това не е Барби, а някоя от многобройните ѝ приятелки или роднини. Освен трите си сестри и Кен Барби има три най-близки приятелки – Мидж, Тереса и Кристи. Сред куклите, с които „общува“, са още десетки други познати и приятели. Тези персонажи обикновено са пускани на пазара от „Мател“ в различни серии и образи не повече от един-два пъти. След Кен, с когото Барби се събира през 1961 г. и който също като нея е голям любител на луксозните вещи и модата, през 1963 г. се появява най-добрата ѝ приятелка – Мидж. Две години след това е представена сестрата на Барби – Скипър. През 1968 г., в разгара на борбата срещу расовата дискриминация, Барби се сдобива с още една най-добра приятелка на име Кристи. Тя е афроамериканка и е първата от серията кукли на “Мател” с представители на различни етнически групи. Следват нови кукли – латиноамериканката Тереса и азиатката Кира.

Приятелката на Барби – Беки. Снимка: Canva

През 1997 г. се появява и най-нестандартната приятелка на Барби, на име Беки, която е в инвалидна количка. Компанията производител твърди, че чрез тези образи се опитва да възпитава в младите момичета толерантност и разбиране към различните етнически общности и към хората в неравностойно положение. Накрая не бива да пропускаме и още един съществен персонаж от вселената на Барби, а именно нейната съперничка Ракел. Въпросната непрекъснато върти интриги и, както би казала някоя от приятелките на баба ви, е „изключително долна“. Ракел е влюбена в Кен, а брат ѝ Раян – в Барби. Двамата непрекъснато се опитват да разделят идеалната двойка, но това пъклено дело изобщо не им се отдава. Барби и Кен може и да имат своите проблеми като всяка нормална двойка, но любовта им остава вечна и неразградима точно като истинската висококачествена пластмаса.

Еволюцията на образа

През 1967 г. дизайнерите решават да направят Барби с леко отворена уста и мигли. В този период куклата има малко по-женствени форми от предшественичките си и изглежда по-пропорционално и хармонично в сравнение с тях. Краят на 60-те години е времето, в което Барби се приближава най-много до образа на Джейн Мансфийлд и нейните увлечения по всичко розово. Тази Барби, която е позната и любима на много днешни момичета, се сдобива със своята бляскава широка усмивка и големи очи едва през 1977 г. От тези години нататък Барби се произвежда предимно като блондинка. Куклите с други цветове на косите са свалени от производство. Те се завръщат по магазините чак през 1991 г. и никоя от тях не носи името Барби.

Колекция кукли Барби. Снимка: Canva

През 2000 г. при Барби се появява пъп и тя прави малка крачка към реалните женски пропорции. Гърдите ѝ също са леко намалени. И все пак според статистиката вероятността да се роди жена с фигурата и пропорциите на Барби е 1 на 100 хиляди. През шейсетте и седемдесетте се появяват първите барбита с лица на известни личности – като Шер например. Барби се сдобива и с т.нар. „дом на мечтите“ и автомобил. По изчисления на „Мател“ през 2003 г. куклата Барби постига 100 процента световна разпознаваемост сред момичетата на възраст 3–10 години, а на всяко момиче в САЩ и Европа се падат средно по 7 кукли. Интересен детайл е, че Барби никога не е била женена или пък бременна. В това положение се оказва нейната приятелка Мидж, която се жени и става майка два пъти. Куклата на бременната Мидж е с коремче, в което се намира бебето ѝ.

Потребителите не приемат особено радушно бременната Мидж и тя е спряна от производство. Заедно с огромната си популярност и одобрение куклата Барби има и своите тъмни страни. Най-шокиращото от всичко е нейното въздействие върху някои момичета, които в стремежа да постигнат съвършените форми на куклата и външния вид на своя идеал, стигат дотам, че да заболеят от анорексия и булимия. В психологията дори се появява понятието „синдромът Барби“. Един от най-ярките случаи, описващи това състояние, е историята на американката Синди Джексън, която си прави около 30 пластични операции и похарчва стотици хиляди долари, за да заприлича на своята любима героиня.

Нейният случай изобщо не е изолиран и същото се повтаря с много момичета по цял свят. Има случаи и на момчета, които също се подлагат на хирургически интервенции, за да заприличат на Кен. Куклата Барби често е обвинявана и в насаждането у младите девойки на ретроградни поведенчески стереотипи на женско поведение. Например произведената през 1992 г. говореща Барби предизвиква огромен скандал, след като става ясно, че една от заложените ѝ фрази е „Математиката е трудна!“. Освен нея Барби произнася само изречения от типа на: „Не мога, без да отида на шопинг“, „Трябва да се разходя с приятеля си“, „Отива ли ми тази чанта на обувките?“.

Този говорещ модел на Барби съвсем оправдано възмущава родителите, защото куклата неприкрито подтиква децата им към пренебрежително отношение към ученето и полагането на усилия в него. Скоро тя е изтеглена от пазара. В повечето мюсюлмански страни Барби е забранена заради прекаления си еротизъм. За много от тях се произвеждат аналози на Барби. Фула, Разана и Джамила, които носят хиджаби и са с доста по-обрани телесни форми. Фула и Разана нямат гаджета, а Джамила има кандидат за ръката си, за когото скоро се омъжва съгласно всички ислямски традиции. За да подпомогне формирането на положителен имидж на своя продукт, компанията „Мател“ през годините активно се включва в пропагандирането на различни благородни каузи. Пример за това е моделът на Барби, който излиза на пазара през 2012 г. и е с напълно гола глава. Целта на тази кукла е да подкрепи момичетата, борещи се с онкологични заболявания, и да им помогне да приемат своя настоящ облик. Друга цел на кампанията е да научи децата да бъдат тактични и да не възприемат със страх външния вид на хората, страдащи от рак.

Барби Лято 2019 г. Уекен. Снимка: Wikipedia

Една от най-съществените роли на куклата Барби през всичките шейсет години на нейното съществуване е да бъде модна икона, отразяваща тенденциите в тази област. Огромен брой дизайнери и стилисти се грижат за нейния външен вид. Специално за Барби се изработват уникални модели облекла и бижута, струващи стотици хиляди долари. Има колекционерски модели на Барби, чиито цени достигат фантастични стойности. За петдесетия ѝ рожден ден през 2009 г. Карл Лагерфелд създава собствена серия кукли Барби и Кен, чиито дрехи и аксесоари са уникални със своята достоверност и неподражаем стил.

Годината е 2023. Лятото е розово, а филмът Барби е новата розова екранна истерия. Седем дни след като “Барби” на Грета Гервиг постави боксофис рекорди, филмът събра огромните 775 млн. долара в глобален мащаб. Това е бизнес, който изумява дори ветераните от студията. На фона на тази лудост, “Барби” вече привлича много повторни зрители. Джеф Голдщайн, ръководител на дистрибуцията в Warner Bros. изчислява, че 12 % от продажбите са на хора, които се връщат с приятели или семейството си, за да го гледат отново.

Кинематографичното превъплъщение на Грета Гервиг в най-известната играчка на “Mател” е изключително забавна феминистка приказка в бонбонени цветове, която успява едновременно да възхвалява, сатиризира и деконструира своята щастливо-пластична тема. Публиката е възхитена. “Mател” би трябвало да са в екстаз.

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги