Mercedes-Benz EQS – електрическа мобилност без компромиси

Луксозната електрическа лимузина поднася куп приятни изненади – от страховитата си мощ, през щедрия пробег и авангардния дизайн, до завиващата задна ос

Електрическата мобилност е бъдещето на автомобилите. Това трудно може да бъде оспорено. Към настоящия момент обаче електрическите коли сякаш носят със себе си и една не толкова приятна асоциация – тази с думата „компромис“. Компромис с разстоянието, което можем да изминем с едно зареждане, или с дизайна, или с мощността, или със спортното усещане, или с цялостния характер. Едва ли не сме приели, че трябва да се примирим поне с един от тези компромиси (а понякога и с всички), в името на предимствата, които носи притежаването и шофирането на електрически автомобил.

На устието на река Дунав, Бонония Естейт, гр.Видин; снимка: InGlobo

Как ще реагирате обаче, ако ви кажа, че има поне една кола, при която всички тези компромиси просто не съществуват? А мога да го твърдя с убеденост, защото съвсем скоро сам се уверих в това. Не че съм се съмнявал. Защото когато става дума за Mercedes-Benz, „качество“ обикновено присъства в едно изречение с „безкомпромисно“.

Електрическата лимузина, будеща възхищение

И това с пълна сила важи и за модела EQS. А аз имах удоволствието да се насладя на най-впечатляващата му версия – EQS 53 AMG 4MATIC+. Вероятно се досещате, че всяка част от това иначе дълго име носи своето значение. Няма да се впускам в подробни обяснения, но и няма как да пропусна трите буквички, които веднага привличат вниманието на всеки уважаващ себе си автомобилен фен. Ако и вие спадате към тази категория, сигурно знаете, че AMG е спортното подразделение на Mercedes-Benz, което, най-общо казано, се занимава с тунинговане на моделите на компанията, превръщайки дори най-„кротките“ сред тях в истински зверчета. Или, ако трябва да съм по-точен – голямото майсторство на AMG сякаш винаги се е състояло в това да направи двигателите послушни и приятелски настроени, когато това се очаква от тях (през по-голямата част от времето), и главозамайващо мощни и бързи, когато шофьорът го пожелае и изиска.

Интериорът на Mercedes EQS 53 AMG е като в космически кораб; снимка InGlobo

Е, EQS 53 AMG е достойно олицетворение на тази концепция. В нормални условия поведението на лимузината напълно отговаря на външния ѝ вид и на класа, в който е позиционирана, като създава усещане за комфорт, плавност и невъзмутимо спокойствие, подчертано от характерната за електрическите возила тишина в купето. В момента, в който настъпиш педала обаче, при това далеч не докрай, колата се изстрелва напред с настървението на ракета, напускаща земната атмосфера. Всички сме чували за мигновената мощност, характерна за електрическите автомобили, но тук тя се усеща в най-чист вид с всяка фибра на тялото и вдъхва едновременно страх и несравнимо въодушевление. Всичко това – благодарение на двата електромотора на модела, позволяващи достигането на чудовищните 658 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди. А това е изключително полезно, за да изпревариш максимално бързо колата пред теб, без да създаваш проблемни ситуации за никого на пътя.

Разбира се, присъствието на AMG не се усеща само в мощта на колата, но и в много дизайнерски акценти – от „решетката“, която с вертикалните си хромирани елементи имитира тази на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, през светещите лайстни на праговете с надпис Mercedes-AMG, спортните седалки, обхващащи идеално тялото, и спортния волан, до спортните педали от полирана благородна стомана с гумени елементи.

снимка: InGlobo

EQS е красив през деня и особено впечатляващ нощем, когато светлините на автомобила, включително свързващата лента между фаровете, създават усещането, че край теб се движи космически кораб. Футуристичното усещане се подсилва и от такъв наглед стандартен елемент, на който обикновено не обръщаме внимание, като дръжките на вратите, които при EQS по принцип са вградени в тях, но щом се доближиш до колата, услужливо изскачат.

Но може би най-важното постижение в дизайна на този толкова красив модел е изключителната му аеродинамичност. Към момента на пускането му на пазара коефициентът му на челно съпротивление (0,2) е най-добрият сред всички серийни автомобили в света. А това, естествено, подпомага не само скоростта, но и ефективността на автомобила, с други думи – пробега, който можем да постигнем с едно зареждане на батерията.

Впечатляващ пробег за пътешествието, което искаме

И тук идва втората много приятна изненада, поднесена от EQS. Може би първият и най-важен въпрос, който задаваме, когато става дума за електрическа кола, е „Какъв е пробегът ѝ?“. И да си го кажем честно – свикнали сме автомобилните производители да посочват в рекламните си материали едни доста оптимистични числа, очевидно имащи предвид някакви идеални условия за експлоатация (например изключително щадящо шофиране със скромна скорост по равен път в топло време, но с изключен климатик). Когато обаче седнем в колата, реалността се оказва по-различна и километрите на прогнозния пробег, показвани на таблото, започват да се топят със скоростта на мартенски сняг.

Mercedes EQS 53 AMG в обятията на Бонония Естейт, гр. Видин; снимка InGlobo

Това обаче изобщо не важи за EQS. Защото пробегът му е наистина впечатляващ и напълно реален. Понеже знам, че напоследък в еталон за възможностите на електрическите автомобили (или липсата им) сякаш се е превърнал маршрутът от София до морето, ще го кажа така: с Mercedes-Benz EQS можете спокойно да изминете това разстояние, без да се притеснявате къде ще зареждате по пътя, защото това не е необходимо. За да не съм голословен, ще дам пример. 

Взех автомобила със заредена батерия от разположения в покрайнините на столицата уникален за региона комплекс „Силвър Стар“, събрал под един покрив всички продажбени и следпродажбени услуги за леки и товарни автомобили, ванове и автобуси на Mercedes-Benz. Когато на следващия ден, след известно шофиране в София, потеглих на дългото си пътуване, на футуристичния дисплей на колата MBUX Hyperscreen, (съставен от три отделни екрана, включително за пътника) беше изписано, че максималният възможен пробег е над 540 км, а очакваният реален – около 450. 226 км по-късно, при пристигането ми в истинското бижу Bononia Estate Winery & Resort, разположено на самия бряг на Дунава, от актуализираната стойност на прогнозния оставащ пробег излизаше сякаш дори съм изминал по-малко разстояние. Как е възможно това?

Освен на възможностите на литиево-йонната батерия с използваем капацитет 107,8 kWh, това се дължи и на т.нар. рекуперация, с други думи – на способността на електрическите автомобили да използват енергията при спускане и спирачно усилие за допълнително зареждане на батерията. А при EQS, както се казва, рекуперация да искаш. Колата предлага няколко нейна режима – силна, нормална, интелигентна или без рекуперация. Режимите се избират от металните пластини на волана, с които иначе при спортните автомобили се сменят предавките. 

Mercedes EQS 53 AMG; снимка InGlobo

За градски условия силно препоръчвам силната рекуперация. При нея щом отпуснеш педала на „газта“, автомобилът веднага започва осезаемо да забавя ход, сякаш си натиснал спирачката, и да „връща“ енергия към батерията – нещо много подходящо в задръстванията и по светофарите. За извънградско шофиране най-подходяща е интелигентната рекуперация, която, както подсказва името, се съобразява с пътните условия, с разстоянието до автомобила отпред и неговото движение, с това дали се изкачваш или спускаш, и си върши работата незабележимо вместо теб. Така, когато слязох от красивите серпентини на Петроханския проход, на места потънали в гъста мъгла, оставащият ми прогнозен пробег беше дори по-голям, отколкото при навлизането в прохода. Това е защото при спускането бях спестил много повече енергия, отколкото бях изхарчил при изкачването.

Тишина в спортно тяло и дух

И като стана дума за режими, можете да избирате между няколко такива, регулиращи цялостното поведение на автомобила. Стандартният е Comfort, чието име, струва ми се, говори само за себе си. Ако търсите по-вълнуващо изживяване, превключете на Sport и най-вече – на Sport+. Има и индивидуален режим, който ви позволява да си поиграете с настройките, така че усещането от шофирането да отговаря на собствените ви предпочитания. Можете дори да настроите звука, който да издава иначе безшумната кола, за да имате чувството, че под капака се крие многолитров спортен двигател.

Mercedes EQS 53 AMG – снимка InGlobo

Но приятните изненади, поднесени от Mercedes-Benz EQS, не свършват дотук. Следващата е свързана с колелата. Не само че и четирите са задвижващи, но и четирите… завиват. А това много помага в най-различни ситуации. В градски условия улеснява паркирането и намалява радиуса на завоя до 10,9 метра, което прави колата изключително гъвкава въпреки достолепните ѝ размери (дълга е 5223 мм и широка 2125 мм), а извън града я кара да се държи още по-стабилно в завой.

Внимание заслужава и звуковата система Burmester и невероятната акустика в купето. Много приятно впечатление прави фактът, че независимо от силата на музиката, вътре спокойно може да се води разговор. Щедрите размери на лимузината позволяват пътниците на задната седалка да разполагат с предостатъчно място, а багажникът да е наистина огромен.

Любопитна подробност е, че предният капак на автомобила не се отваря. Защото собственикът просто няма какво да прави там, например да проверява нивото на маслото, както при „обикновените“ коли. Единственият отварящ се елемент в предната част на колата е малък капак на предния ляв калник. Човек би помислил, че оттам автомобилът се зарежда, но не – мястото е предвидено за… наливане на вода за чистачките. Mercedes-Benz EQS има нужда само от това. И от ток, разбира се.

А когато оставим автомобила да се зарежда, можем да следим от разстояние състоянието на батерията с помощта на приложението Mercedes me. То като цяло е ключ към дигиталния свят на Mercedes-Benz и към много полезни функции.

Такова е и цялостното усещане от досега с този изключителен автомобил – че всичко при него се случва някак леко и безгрижно. А когато на решетката му стои легендарната емблема с трилъчевата звезда, някак от само себе си се разбира, че тук говорим за класа, стил, изтънченост, „опаковани“ в отличителен дизайн. И гарнирани с изключителните възможности на модела.
Заключението за Mercedes-Benz EQS? Това е есенцията на електрическата мобилност – такава, каквато трябва да бъде. И каквато ти пожелаеш да бъде.

Снимките на Mercedes-Benz EQS са заснети в Бонония Естейт, гр.Видин. Комплексът включва бутикова хотелска част, изба, ресторант, СПА зона, различни дегустационни помещения, зала за конференции и събития и др. Освен напълно затворен производствен цикъл, който гарантира 100% контрол на качеството, Bononia Estate Winery & Resort допринася към българския винен туризъм и вече се превъръща в предпочитана винена дестинация.

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги