Мария Каракушева и нейното „Просветление“ в търсене на артистични граници
Да видиш музиката е талант. Да я усетиш, да я чуеш в правилния момент, да я създадеш, и да я предадеш на публиката по най-добрия начин, така че всички ние да я разберем и да видим историята в нея. Това е Мария. Тя чува, но и вижда музиката. Неуморният й стремеж да търси пресечната точка между класическата и съвременната музика, този път я отвежда на остров Мадагаскар, за да открие перфектното място за снимките на новата си композиция „Enlightening“ („Просветление“)
„Просветление“ е нещо повече от музика – това е завладяващо аудио-визуално преживяване, което надхвърля границите на традиционното изкуство. Композицията е свидетелство за отдадеността на Мария на творчеството ѝ и за страстта ѝ да разширява артистичните си граници. Това е и своеобразна покана да се впуснем в магическо пътешествие чрез нейната музика и спиращите дъха пейзажи на Мадагаскар, където границите между сънищата и реалността се сливат, оставяйки тълкуването на зрителя.
Разговаряме с Мария, за да открием каква история разказва тя в „Enlightening“ и какви послания иска да остави след себе си…
Какво те отведе в Мадагаскар – случайността на живота или синхроничността на събитията според теб?
Мадагаскар е приключението, за което не бях подготвена, но изживявайки го заситих нуждата си да черпя вдъхновение от един различен и непознат за мен свят. Мисля, че всички трябва да се предизвикваме да излизаме от зоната си на комфорт, да се разтърсим дори, да видим и докоснем света извън нашия балон и най-вече извън екраните, които го изкривяват до голяма степен.
Кога разбра и усети, че Мадагаскар е точното място за снимките на „Enlightening“?
Винаги съм търсила възможности и на най-неочакваните места. Често си казвам „защо не?“ и така реших да организирам заснемането на видео към новият си сингъл „Enlightening“ Бях силно привлечена от мистиката на Мадагаскар и рискувах, избирайки да работя с напълно непознат екип.
Не знаех какво ще излезе от този грандиозен план, който трябваше да се изпълни на другия край на света. Просто се оставих да мечтая и да следвам интуицията си. Сега имам един от най-екзотичните си и красиви видеоклипове. Точно както си го представях!
Кои бяха основните предизвикателства при заснемането на „Enlightening“ в Мадагаскар?
Споменах, че работата с непознат екип и на ново място с напълно различен живот и култура беше първото предизвикателство. Въпреки трудностите с логистиката от едно място до друго, а имахме 6 локации и над 30 часа път по суша и вода, екипът беше отдаден и пълен с желание да направим снимките, както сме ги планирали. Режисьорът, Касиди, е млад талант и си личеше, че влага сърцето си в този не просто видеоклип, а къс филм. Успях да преплета в този проект двете си страсти – филмовото изкуство и музиката.
Опитвах се да приемам всички проблеми от забавната им страна и определено този подход ми помогна да се отпусна и да се отдам на процеса. Всеки момент от снимките остави траен отпечатък в спомените ми и съм много щастлива, че имах възможност отново да пресъздам цял един свят и да разкажа тази специална история чрез музиката си.
Какво си взе от Мадагаскар, от хората, от енергията там? Нови приятелства?
Взех си най-ценното – време, в което живях пълноценно и запомнящо се. Макар и да бяха само две седмици, усещанията ми и спомените ми са за много повече. Срещнах талантливи музиканти и танцьори (част от тях са и във видеоклипа), с които искам да продължа да работя. Бих се върнала някой ден със сина ми, за да му предам от тази магия.
Каква история разказваш в „Enlightening“?
Композицията капсулира същността на живота като сън, тема, дълбоко вкоренена в източните философии. Чрез универсалния език на музиката, „Enlightening“ изследва сливането на различни културни влияния, създавайки хармонична смес, която надхвърля географските граници.
Ключов елемент в това музикално пътешествие е изборът на главният герой във видеоклипа – Мис Мадагаскар, Валери Бингуира. Нейното изображение внася автентично и завладяващо измерение на композицията.
„Enlightening“ приканва слушателите да оценят взаимосвързаността на различни културни перспективи, използвайки елементи от целия свят, за да създадат музикален диалог, който резонира с емоциите и усещанията ни.
Според теб изразните средства на музиката носят ли по-различно въздействие върху човека?
Музиката е най-емоционалното и близко за човека изразно средство. Единственото, което трябва да правим е да не лишаваме душата си от нейните истински нужди. Имаме толкова голямо и велико музикално наследство, като творбите на Моцарт, Бетовен, Рахманинов и др. и в същото време океан от нова музика.
За пръв път в историята на човечеството музика от различно време и култури е лесно достъпна. Според мен това всеобхватно влияние на стилове и цели епохи ни сформира по по-различен начин от предците ни, многопластово и много по-универсално.
Къде са границите на твореца в теб? Мислиш ли вече за следваща дестинация и произведение?
Винаги чувам музика в главата си, тя просто не спира. Търся следващата дестинация и знам как звучи, но още не знам как изглежда. Сигурно ще си кажа “ето я!”, както стана с Мадагаскар. Оставям мечтите ми да я изобразят.
————————
Мария Каракушева е съвременен класически пианист и композитор, привлечена от идеята да интерпретира класическата музика. Така се ражда първият й проект – Classic in the house (2010 г.), който се радва на голям успех. Дебютният й солов албум Hearteclispe се появява през 2020 г. и отразява артистичната й мисия да създава истории чрез музиката. Автор е на музиката за няколко документални и игрални филми. Дебютът ѝ е със Speculators (Борсови играчи), който излезе на големия екран през 2022 г., съвместен проект с българския музикален продуцент Иван Шопов и им донесе първата номинация за най-добър композитор на българската филмова академия, Beaujolais, късометражен филм, появил се през 2021 г.,„Пеперуда кацна на рамото“, документален филм, 2018 г, и късометражният филм „Абел“, 2023 г.