Храната, която ни събира и какво ядат българите

За втора поредна година Takeaway.com анализира хранителните навици на българите, които използват услугата им за доставка на храна

Знаем, че храната обединява хората. Независимо дали става въпрос за обяд с колегите в офиса, брънч или следобедно сладко угощение с приятели, или пък вечеря с родителите, храната е това, което ни събира. 

Докато махаме с ръка на 2023 г., поглеждаме към резултатите от анализа на тенденциите в хранителните навици на българите, който Takeaway правят за втора поредна година. 

Takeaway.com, част от Just Eat Takeaway.com, е едно от водещите приложения за онлайн поръчки на храна в България и в глобален мащаб. След като миналата година компанията представи първия си такъв анализ, тази година тя е готова да покаже какво се е променило в изминалите месеци, като прави допитване до българите, които използват услугата за доставка на храна. 

Основните изводи са две направления:

  • Българите са фенове на любими за доставка храни като чийзбургери и хамбургери, но също така залагат на традиционната пилешка супа и таратора; 
  • В Takeaway.com потребителите намират и поръчват разнообразни видове кухня, но на водещи позиции са българската, италианската и американската кухня.

Какво обичат да похапват най-често българите?

Българинът не може без традиционната българска кухня. За втора поредна година тя е на върха на класацията и има защо – това е храната, която освен невероятен вкус и хранителна стойност, носи и голяма доза носталгия към детството. Сред първите три най-предпочитаните български ястия са таратор, шопска салата и овчарска салата. Любителите на месото пък са заели следващите места с мусака и пълнени чушки с кайма.

Втората най-предпочитана кухня на българите е италианската. Тук на челни места застават два вида паста – карбонара и болонезе. Пицата идва точно след тях, а фаворитите са “Маргарита”, “Капричоза” и “Пеперони”.

Бронзов медал за популярност сред българите получават американските кулинарни произведения. Сред тях най-обичани са класическите чийзбургер и пилешки бургер, в комбинация с любимите на всички пържени картофки. 

снимка Takeaway.com

Азиатската кухня продължава да набира скорост на родна земя, въпреки че българите все още се притесняват да заложат на нейните по-екзотични опции. Ето защо на водещите позиции тук са ориз със зеленчуци и пиле, донбури с пиле и пиле биряни. Японската кухня също стремглаво набира скорост към първите позиции – тази година е на пето място с нигири сьомга, хосомаки сьомга и пиле терияки.

снимка Takeaway.com

Вкусна веганска и вегетарианска храна? Напълно възможно!

Интересът към веган кухнята също расте значително и тази година. Хората обичат да поръчват миш-маш и безмесни кюфтенца. 

Доставката на веган ястия чрез Takeaway.com е важна за много хора. Понякога тя е единствената опция да се насладят на ястия по техен вкус, без да се налага да импровизират с неясен резултат.

Ето защо през януари Takeaway.com се включи в инициативата Veganuary, която има за цел да насърчи повече хора да се спират на веган / вегетариански ястия, когато поръчват от любимия си ресторант.

Събитие на Takeaway.com, за представяне на хранителните навици на българите за 2023 г

От старта си през 2014 г. досега Veganuary е вдъхновил над един милион души в 192 държави да станат вегани през първия месец на годината. Според изчисленията на кампанията Veganuary това представлява еквивалента на въглероден диоксид на повече от един милион животни.

В кампанията на Takeaway.com през януари 2023 се включиха експерти и популярни инфлуенсъри, които насърчиха своите последователи да участват в забавно предизвикателство – да хапват безмесна храна през целия месец януари. Така веган храната разбива митовете, че не може да бъде вкусна, но и добавя нещо повече – възможността хората да балансират начина си на хранене и да опитат нещо ново.

Време за нещо сладко

Една от целите на Takeaway.com е да внася малки моменти на щастие в бързото ежедневие на своите потребители. Разнообразните опции за десерт са един от начините това да бъде постигнато.

Специално подготвеното меню на Constantinoff RestoBar за Takeaway.com.

Любимите десерти на българите са олицетворение на носталгията към детството. На първо място се нарежда крем карамелът, следван от млякото с ориз и бисквитената торта. Всеки един от тези десерти носи комфорт, мили спомени и позабравен вкус – перфектната комбинация от усещания за финал на един добър обяд или вечеря.

Какъв е най-честият повод за поръчки и с кого? 

19% от потребителите на Takeaway.com отварят приложението, когато искат да си подарят малко удоволствие. 

18% от потребителите го правят, когато са готови за почивка след дългия работен ден и не искат да чистят съдове след вечеря, а други 18% го правят просто, когато няма друга храна вкъщи.

39% от потребителите поръчват заедно със своя партньор, 27% го правят, когато се събират с приятели, а 34% използват приложението, заедно с децата си или други членове на семейството.

Юлиана Хартарска, кънтри мениджър на Takeaway.com за България споделя тенденциите за храненето на българите.

Поводите за Takeaway.com могат да бъдат различни, но доставката на храна за вкъщи се вписва във всяка обстановка. 20% от хората бързат да поръчат любимото си ястие, когато се прибират от работа, за да могат спокойно да се насладят на свободното си време. 18% поръчват, когато се готвят за филмова вечер вкъщи, а 17% за приятелско събиране или парти.

Takeaway.com и WGSN: новите тенденции в индустрията за доставка на храна

Takeaway.com си партнира с глобалния институт за тенденции WGSN, за да идентифицира нарастващите трендове от индустрията в глобален мащаб, които ще формират бъдещето на храната през 2024.

Установените тенденции са:

Храната за добро настроение (mood food) – Вината, свързана с яденето на “нездравословни” или “cheat day” храни, все повече ще намалява. Потребителите подхождат към храненето с по-гъвкав подход, като си позволяват да се наслаждават на вкусната храна без да имат конкретен повод за нея.

Zero Heroes – Според скорошно проучване 80% от хората в световен мащаб са готови да плащат повече за опаковки, които са биоразградими и са направени от рециклирани или рециклируеми материали. Потребителите все по-често ще търсят брандове, които обръщат внимание на околната среда и социалното благополучие. 

Сливане на култури – Идеята за кулинарната автентичност се развива, тъй като ново поколение от готвачи започват да създават ястия, които надхвърлят простото съчетаване на популярни ястия от глобални видове кухни, за да създадат вместо това вкусни нови продукти, които отразяват уникални, многопластови културни идентичности, използвайки съставки техники за създаване на собствени кулинарни жанрове. 

Trending taste makers – Социалните мрежи продължават да играят голяма роля във формирането на вкусовете и експериментите, които правим с храната си. Хората по-често черпят кулинарно вдъхновение от инфлуенсъри в TikTok, отколкото от традиционите шеф-готвачи или критици. Завладяващото визуално съдържание е водещо при оформянето на вкуса и потребителските навици в световен мащаб.

Just Eat Takeaway.com

Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY, NASDAQ: GRUB) е един от водещите световни лидери на пазара за дигитална доставка на храна. Със седалище в Амстердам компанията се фокусира върху свързването на потребители и партньори чрез своите платформи. С 680 000 свързани партньори Just Eat Takeaway.com предлага на потребителите богат избор от храни. Just Eat Takeaway.com бързо се разрасна, за да се превърне в лидер на пазара за онлайн доставка на храна с операции в Съединените щати, Обединеното кралство, Германия, Холандия, Канада, Австралия, Австрия, Белгия, България, Дания, Франция, Ирландия, Израел, Италия, Люксембург, Нова Зеландия, Полша, Словакия, Испания и Швейцария.

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги