21/12/2022

/

InGlobo

/

Истории

/

За храната с любов, или какво ядат българите

Takeaway.com представи за първи път тенденциите в хранителните навици на българите за 2022 г.

Любовта на българите към храната е пословична. Любов към традиционните български рецепти, към местните и сезонни продукти. Често любимата храна е тази, която извиква спомени от детството, като топла пилешка супа за душата, и носи носталгията на времето, когато нашите баби или майки са приготвяли нещо вкъщи с много любов и внимание.

За да изследва вкусовете на българина, водещата платформа за онлайн поръчки на храна в България и света Takeaway.com обобщи и представи любопитни тенденции за навиците на българските потребители. Данните представят факти за пазара на онлайн доставки на храна у нас и показва какво слагат в чиниите си българите. На специално събитие под надслов „Представяне на тенденциите в хранителните навици на българите за 2022 г.“ имахме възможност да чуем различни гледни точки по темата. Специални гости на събитието бяха шеф Силвена Роу и Йордан Жечев – маркетолог и част от екипа на гурме подкаста „Дроб и чили“.

Какво има в чиниите на българина?

Резултатите показват преди всичко едно – българите залагат на традиционната, национална кухня, която се нарежда на първо място в класацията. Това е храната, която ни връща в детството и носи със себе си сладка носталгия.

Второто място е отредено за италианската пица, която следва българската кухня по петите с  вечната „Маргарита“, разнообразната „Капричоза“ и любимата „Пеперони“.

На трето място се нарежда американската класика с представител хамбургерът и с изразено предпочитание към пилешкия и чийзбургера. Любимите храни тук включват ястия, които носят моменти на радост и наслада без угризения. Към тях спадат и пилешките крилца по традиционна рецепта в стил „Бъфало“, както и пържените картофи. Наблюдава се още и интерес към вегетарианските и безмесни алтернативи на любимия бургер.

Азиатската кухня и тази от Близкия изток също набират скорост сред потребителските предпочитания.

Положителното хранене и ролята на храната като грижа

Студените месеци са идеалното време за вкусно хапване, което да споделим с близки хора, потънали в уютната атмосфера на дома.

Ролята на храната все повече се свързва с грижа за себе си и носи онези малки моменти на радост, в които чувството за вина е заместено от удовлетворение. Тази тенденция се вижда и проследявайки данните на Takeaway.com  за българските потребители. Десерти като крем карамел и бисквитена торта са на челни места в поръчките, а бургерите и пиците са популярни във всички региони на страната ни. Причината за това е, че потребителите търсят храна, с която да се поглезят, когато са у дома – със семейство или приятели.

С нарастващата осведоменост за климатичната криза и ефекта от нашите действия върху околната среда потребителите все повече се стремят да балансират собствения си хранителен режим с грижата за планетата. Вследствие на това от Takeaway.com наблюдават и повишен интерес към положителното хранене и здравословните заместители на любимите храни.

Когато става въпрос за глобалните тенденции, които се открояват в индустрията за доставка на храна, шеф Силвена Роу споделя:

„Наблюдава се повишен интерес към вегетарианската кухня и към флекситарианския режим. Българите също са част от тази тенденция. Традиционните ястия пък са сред топ предпочитаните, защото изискват повече време и умения, за да се сготвят правилно. Затова хората не искат да влагат излишно време, а направо да си поръчат любимото традиционно ястие“.

Според Йордан Жечев пък българите се хранят все по-несезонно и добавя по тази тема:

Не смея да виня българина. Просто има домати на щанда през февруари и хората си казват: „Яде ми се салата, вземам“. Разбира се, най-лесно е да кажем, че нещата ще се нормализират с обяснение и обучение на хората, но аз лично смятам, че правилният начин да ги убедим да се хранят според времето и сезоните е в ръцете на ресторантите и гастрономичните магазини – ако въвлечените в изграждане на менюта повлекат крак и започнат да измислят и демонстрират все по-добри както семпли, така и вдъхновени предложения за сезонна храна, просто несезонната ще отпадне от само себе си“.

Според Жечев вкусът на българина сe променя с времето: „С всяка нова дестинация на Wizz Air, Ryanair, easyJet и останалите нискобюджетни авиокомпании небцето на българина става по-чувствително и по-търсещо. Също така не забравяйте, че във всяка кабелна тв услуга има поне два-три денонощни канала с чушки в HD качество. Гледаме, пробваме, оказва се, че ни харесва, искаме да пробваме отново. Няма какво да се лъжем, тук сме с няколко години назад – бургер манията например дойде с години закъснение, но Instagram е безпощаден и скоро ще наваксаме. За мен по-интересният въпрос е с кой food trend ще можем да сме водещи, а не следващи“.

Поръчките на храна по време на пандемия

Ковид пандемията ни затвори вкъщи и се наложи да жонглираме между работа, срещи, гледане на деца и готвене. Поръчването на вкусна храна отвън е спасение в повечето случаи и често това става навик, защото е по-лесно, по-удобно и по-бързо.

Като лидер в сферата на доставки на храна и едно от водещите приложения за онлайн поръчки на храна в България, Takeaway.com ясно забелязват тази тенденция.

„Пандемията помогна за ускоряването на онлайн поръчването на храна като основна услуга за ресторантите, които успяха да запазят бизнеса си отворен по време на lockdown-а, и им даде възможност да осъзнаят ползите от дигитализирането на бизнеса. Искаме да продължим да гарантираме на нашите клиенти уникално изживяване от момента, в който направят поръчката си, до момента, в който тя пристигне в дома им. Нашата цел е да продължим да подобряваме услугата, като в същото време предлагаме качество, и да внесем разнообразие, предоставяйки възможност потребителите да поръчват измежду повече от 30 различни вида кухня“, споделя Юлиана Хартарска, кънтри мениджър на Takeaway.com за България.

Храната е грижа. За нас, за семейството и приятелите ни. Според Йордан Жечев тя намира израз „в заедността и да споделяме както храната, така и умовете си“. Нека се грижим по-добре и по-често за себе си!

За Just Eat Takeaway.com

Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY, NASDAQ: GRUB) е един от водещите световни лидери на пазара за дигитална доставка на храна, със седалище в Амстердам. Компанията се фокусира върху свързването на потребители и партньори чрез своите платформи. С 680 000 свързани партньори Just Eat Takeaway.com предлага на потребителите богат избор от храни. Just Eat Takeaway.com оперира в Съединените щати, Обединеното кралство, Германия, Холандия, Канада, Австралия, Австрия, Белгия, България, Дания, Франция, Ирландия, Израел, Италия, Люксембург, Нова Зеландия, Полша, Словакия, Испания и Швейцария.

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги