Европа на мисия да създаде устойчиво потребление

Дрехите, мебелите и смартфоните, продавани в Европа, трябва да са по-дълготрайни и по-лесни за поправка съгласно нови правила, предложени от Европейския съюз.

В края на март Европейската комисия обяви дългоочакваната стратегия на Европейския съюз за устойчива кръгова икономика, в която всички, продукти продавани и произвеждани на територията на Съюза, трябва да бъдат проектирани да издържат по-дълго, да може да се използват многократно и да се поправят, да бъдат рециклируеми и да са енергийно ефективни. Стратегията е в съгласие с целта за постигане на нулеви въглеродни емисии до 2050 г. и акцентира върху предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци и управлението им.

Предложенията имат за цел да стимулират пазара на устойчиво произведени продукти и да се борят с компаниите, които подвеждат потребителите с фалшиви екологични твърдения и се представят за устойчиви, но не са такива.

Ако предложенията бъдат приети, всички производители и продаващи продукцията си на територията на ЕС трябва да гарантират, че дрехите им са екологични и издръжливи.  Има идея за създаване на „зелен паспорт“ към всеки продукт, който да предоставя на потребителите  информация за това как да използват повторно, поправят и рециклират продукта.

Правилата са предназначени да предоставят по-дълготрайни продукти, които може да се използват многократно, вместо да се носят няколко пъти и след това да бъдат изхвърлени. Целта е и да се ограничи ефектът от така наречената fast fashion („бърза мода“).

Ако темата за „бързата мода“ ви е любопитна, може да намерите подробна статия по темата в брой 60 на InGlobo, в която разказваме историята на възникването ѝ. Освен това ще прочетете и повече информация за целите, които модната индустрия си е поставила, за да ограничи екологичния си отпечатък.

Въздействието на текстила върху околната среда на Европа

Според Европейската агенция по околна среда използването на дрехи в Европа заема четвърто място по въздействие върху околната среда и климата, надминавайки производството на храна, домакинствата и транспорта. За всеки човек в ЕС потреблението на текстил изисква 9 кубически метра вода, 400 квадратни метра земя, 391 кг суровини и причинява въглероден отпечатък от около 270 кг.

За производството на всички дрехи, обувки и домакински текстил, закупени от домакинствата в ЕС през 2020 г., са използвани приблизително 175 милиона тона първични суровини. Приблизително 40% от тях отиват за производство на дрехи, 30% за домакинския текстил и 30% за обувки. Това нарежда текстила като петата категория на потребление в Европа по отношение на използването на първични суровини.

Производството на текстил изисква големи количества енергия и вода и използва различни химикали в производствените процеси. Дистрибуцията и търговията на дребно са  отговорни за транспортните емисии и отпадъците от опаковки. За процесите по поддръжка на облеклото ни като пране, сушене и гладене се използват електричество, вода и перилни препарати. Химикали и микро пластмаса се отделят в отпадъчните води, които отиват в почвата, оттам в растения и животни, които от своя страна хората консумират.

Големият проблем е, че значителни количества от текстила и дрехите се озовават като общи отпадъци и се изгарят или депонират. Когато текстилните отпадъци се събират разделно, текстилните изделия се сортират и използват повторно, рециклират или изхвърлят в зависимост от тяхното качество и материален състав. Изчисления през  2017 г. показват,  че по-малко от 1% от всички текстилни изделия в света се рециклират в нови продукти.

Бъдещето е в устойчивата мода

Ако Европейският парламент гласува и одобри предложенията на Европейската комисия за кръгова икономика и производство на устойчиви продукти, това ще има положителен ефект върху околната среда и климата. Определено ще стимулира модната индустрия да налага все повече дрехи, които са от рециклирани материали и най-важното ще насърчи потребителите да предават своите дрехи за рециклиране, а не да ги изхвърлят в общите отпадъци. Според проучване на инициативата „Чисти дрехи“ през 2018 г. три от всеки пет закупени дрехи се озовават на боклука. А повече от 20% от тези дрехи съдържат изкуствени материали и пластмаса.

Устойчивата мода е тенденция, която всички трябва да следваме

Според доклада на Мckinsey & Company за тенденциите в устойчивата мода през 2020 г., 67% от анкетираните са заявили, че избират марките, от които закупуват дрехите си, спрямо това дали те са произведени от устойчиви и рециклируеми материали. 

Еднакво важно е и ние като потребители да правим осъзнат избор, като избираме по-качествени продукти и модели, които имат по-дълъг живот и можем да ги носим няколко години въпреки постоянно променящите се модни тенденции. Някой модни експерти дори са на мнение, че дрехите трябва да се изработват, така че да се трансформират в различни форми, които образуват няколко различни модела. 
Европейският съюз иска да изгради пазар с екологично устойчиви продукти, чието производство и потребление не изисква въглеродни емисии и разхищение на материали. Ще следим с интерес дали законовите предложенията на Европейската комисия ще бъдат приети и кога ще влязат в действие. Дотогава ние като потребители можем да направим много. Нека бъдем по-отговорни към дрехите и всички текстилни продукти, които използваме в ежедневието си. Когато почистваме и подреждаме гардеробите си, нека изхвърляме ненужния текстил и дрехи в контейнерите за рециклиране или в обозначените места в някой от модните брандове, от които всички обичаме да пазаруваме. Освен това някои от тях ни дават допълнителни отстъпки за нови покупки, когато предадем за рециклиране стари дрехи. Когато пазаруваме, нека избираме облекло от естествени материали или такова, произведено от рециклиран текстил.

Подкрепете независимата българска журналистика, като се абонирате за съдържанието ни в Patreon

ПОДКРЕПИ INGLOBO

ПОЛУЧАВАЙ НАЙ-НОВОТО ОТ INGLOBO НА МЕЙЛА СИ. ЗАПИШИ СЕ ТУК:

cartmagnifierchevron-down

Ние използваме бисквитки, за да ви предоставим най-доброто онлайн изживяване. Като се съгласявате, приемате използването на бисквитки в съответствие с нашата политика за бисквитки.

Настройките за поверителност са запазени!
Настройки

Когато посещавате който и да е уеб сайт, той може да съхранява или извлича информация във вашия браузър, най-вече под формата на бисквитки. Контролирайте вашите лични услуги за бисквитки тук.



Позволява ни да ви показваме по-подхоящо за вас съдържание, сбързано с InGlobo, във Facebook.

Откажете всички
Приемете всички Услуги